przychodnia

Osobiście lub telefonicznie – masz wybór jak chcesz się umówić na wizytę

Potrzebujesz zarejestrować się do lekarza rodzinnego, ale nie możesz przyjść do przychodni osobiście? Nie ma takiej potrzeby. Placówka podstawowej opieki zdrowotnej ma zapewnić inne formy rejestracji, w tym także poprzez kontakt telefoniczny, czy elektroniczny.

Pacjent na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej może zapisać się w godzinach pracy placówki (od poniedziałku do piątku godz. 8:00-18:00) osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej. Przychodnia jest zobowiązana umożliwić rejestrację w wyżej wymienionych formach. – Pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania jego porady. Nie jest to dobra wola przychodni, do tego zobowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – mówi Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Świadczenia powinny być udzielane pacjentom przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w możliwie najkrótszym terminie. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki. W innych przypadkach świadczenia lekarza rodzinnego są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem. – Sytuacje, w których jesteśmy odsyłani do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie na najbliższy wolny termin – dodaje rzecznik OW NFZ.

W każdej sytuacji, w której pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zwrócić się do oddziału wojewódzkiego NFZ albo zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. Każdy taki sygnał jest szczegółowo wyjaśniany.

Od początku roku rozpatrzyliśmy 25 skarg dotyczących trudności w dostępie do świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Najczęściej pacjenci skarżyli się na trudności w zarejestrowaniu się do lekarza, w dodzwonieniu się do rejestracji przychodni czy odmowę udzielenia świadczenia – Lubelski Oddział Funduszu reaguje na wszystkie sygnały od pacjentów dotyczące ograniczenia dostępności do świadczeń. Każdą sprawę wyjaśniamy indywidualnie. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości placówka medyczna jest zobowiązana do realizacji umów zgodnie z przepisami – mówi Bartoszek.