
Świąteczne dni coraz częściej spędzamy poza granicami Polski
Polacy odchodzą od tradycji świąt przy domowym stole. Popularność zimowych wyjazdów rośnie szczególnie wśród młodszych pokoleń. Trend ten widać także w segmencie podróży premium. Według danych agencji My Luxoria popyt na rezerwacje luksusowych willi wzrósł w tym sezonie w Europie o 35%.
Podróże zimą biją rekordy popularności
Grudniowe i styczniowe wyjazdy z Polski biją rekordy popularności. Według serwisu Wakacje.pl liczba zagranicznych rezerwacji na okres Bożego Narodzenia i sylwestra wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym aż o jedną trzecią.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS, zimowy wyjazd planuje w tym sezonie aż 41% Polaków, a 28% go rozważa. Co piąty podróżny deklaruje planowany budżet na poziomie 5–10 tys. złotych. 6% chce wydać jeszcze więcej.
– Święta za granicą przestają być egzotyką i coraz częściej są świadomym wyborem. Polacy chętnie stawiają na słoneczne kierunki, gdzie Boże Narodzenie można spędzić w krótkich rękawkach. Jednocześnie rośnie zainteresowanie europejskimi miastami z jarmarkami świątecznymi, np. Wiedniem, Pragą, Wilnem czy Berlinem – podkreśla Katarzyna Turosieńska, rzeczniczka prasowa oraz członkini zarządu Polskiej Izby Turystyki.
City break zamiast kolęd i karpia
Jak podaje RMF FM, już co dziesiąty Polak spędza święta poza krajem. Ten trend utrzymuje się od jakiegoś czasu. Zeszłoroczny raport Amazon.pl wykazał, że 26% respondentów deklarowało marzenie o świątecznym wyjeździe.
Wyraźnie zmienia się też preferowany rodzaj podróży. Polacy wybierają zimowy urlop, który pozwala im połączyć odpoczynek z dobrą pogodą i świąteczną atmosferą, ale bez tłumów. Analiza eSky.pl pokazuje, że zimą rośnie popularność kilkudniowych city breaków. Wypady zagraniczne stają się nowym świątecznym standardem.
Jak komentuje Katarzyna Turosieńska, jest to efekt kilku zjawisk:
– Po pierwsze, dotyka nas zmęczenie presją świąteczną. Po drugie, mamy coraz większą dostępność tanich przelotów. Po trzecie, Polacy coraz częściej traktują grudzień jako idealny moment na reset. Chcą pobyć razem w spokojnych warunkach, bez wielogodzinnego gotowania. Turystyka świąteczna rośnie w siłę i wszystko wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na dłużej – wyjaśnia.
Stawiamy na luz i święta wolne od presji
Zachodzące zmiany w kwestii obchodów Bożego Narodzenia dotyczą nie tylko miejsca świętowania, lecz także zasadniczo podejścia do świąt. Według badań społecznych CBOS zaledwie 19% z nas postrzega je jako czas przeżyć religijnych.
Wyraźny spadek widać też w praktykach religijnych. Rok temu udział w pasterce deklarowało 33% Polaków, podczas gdy w roku 1998 wskaźnik ten wynosił 80%. Na znaczeniu tracą także rodzinne tradycje. U aż 20% millenialsów i 33% osób z pokolenia Z dzielenie się opłatkiem rodzi dyskomfort.
Dla wielu z nas Boże Narodzenie to w większym stopniu maraton obowiązków niż czas spokoju. Według badania serwisu Prezentmarzen.com niemal czterech na dziesięciu Polaków odczuwa w tym okresie zdenerwowanie. Najwięcej stresu wywołują w nas spotkania rodzinne oraz same przygotowania do nich. Jak wynika z badania portalu ePsycholodzy.pl, blisko co dziesiąta osoba przyznaje, że święta wręcz pogarszają jej relacje z bliskimi.
Atmosferze i nastrojom w czasie świąt w Polsce od lat nie sprzyja również zimowa aura. Szacuje się, że około 10% Polaków może doświadczać sezonowego obniżenia nastroju. Zmęczenie, presja i mała ilość słońca sprawiają, że coraz więcej osób szuka w końcówce grudnia możliwości relaksu. Wyjazd staje się więc odpowiedzią na rosnącą potrzebę odpoczynku.
Dane pokazują zmianę podróżniczych priorytetów
Zmiana, którą widać w Polsce, to przejaw szerszego, europejskiego trendu. Według danych agencji My Luxoria, specjalizującej się w wynajmie luksusowych willi w Chorwacji, popyt na rezerwacje w okresie świąteczno-noworocznym wzrósł w tym roku o 35%.
Największy wzrost odnotowuje się w kategorii obiektów z udogodnieniami wellness. Wille z podgrzewanym basenem, sauną, jacuzzi i kominkiem osiągnęły obłożenie 56% wyższe niż obiekty pozbawione podobnych atrakcji. Europejscy turyści, jeśli już decydują się zrezygnować ze świąt w domu, oczekują doświadczenia premium.
– W tym okresie wyróżniają się trzy grupy gości: rodziny, pary oraz grupy znajomych, które stawiają na prywatne świętowanie sylwestra – zauważa Ankica Ćaleta, CEO z My Luxoria. – Widoczny jest też trend wyjazdów wielopokoleniowych. Rodziny doceniają możliwość zwolnienia tempa i spędzenia czasu razem. Szukają przestrzeni, które pozwalają na stworzenie przytulnej atmosfery z dala od domu.
Tydzień w prywatnej willi zamiast weekendu w hotelu
Zmienia się też charakter planowanych wyjazdów. Podróżni łączą krótkie city breaki z dłuższymi, 5–7-dobowymi pobytami w willach. Jak podaje portal Triverna.pl, 10% osób planujących zimowy wyjazd wybiera domek lub obiekt w stylu slow. Rezygnujemy więc z hoteli na rzecz przestrzeni prywatnych.
– Goście często przychodzą z gotową wizją na to, jak chcą spędzić wyjazd – mówi Ankica Ćaleta. – Pytają o rzeczy, które jeszcze niedawno nie miały znaczenia, takie jak strefy wellness czy możliwość pracy zdalnej podczas pobytu. Zimowe podróże to dla nich inwestycja w spokój i reset przed nowym rokiem.
Europejczycy pokochali wyjazdy premium
Luksusowe wille stanowią najprężniej rozwijającą się kategorię zimowych wyjazdów w Europie, i to nie tylko w przypadku podróży z Polski. My Luxoria odnotowuje w tym sezonie wzrost ruchu także ze Słowenii, Austrii oraz Niemiec.
Jeśli chodzi o preferowany kierunek, to najbardziej rośnie zainteresowanie regionem chorwackiego Szybenika. Do innych europejskich zimowych destynacji Polaków należą: Włochy, Malta, Hiszpania i Cypr.
O My Luxoria
My Luxoria to butikowa agencja turystyczna specjalizująca się w wynajmie luksusowych, prywatnych willi w Chorwacji. Marka oferuje starannie wyselekcjonowane obiekty zapewniające prywatność, komfort i spersonalizowane doświadczenia – od willi z prywatnymi basenami i widokiem na morze, po ekskluzywne posiadłości z usługą concierge. My Luxoria koncentruje się na organizowaniu autentycznych i niezapomnianych pobytów, łącząc wysoki standard z lokalną kulturą, naturą i swobodną śródziemnomorską atmosferą. Firma współpracuje bezpośrednio z właścicielami nieruchomości i lokalnymi partnerami, zapewniając wysoki standard i dopracowaną obsługę na każdym etapie oraz w pełni dopasowany plan podróży dla par, rodzin i grup poszukujących bardziej kameralnego i wyrafinowanego sposobu podróżowania.