soft-skills

Kluczowe umiejętności na współczesnym rynku pracy: poradnik od Jooble

Dziesięć lat temu od marketerów oczekiwano rozległej wiedzy i umiejętności bezpośredniej pracy z technologiami cyfrowymi, od specjalistów IT oczekiwano umiejętności budowania relacji z ludźmi, każda osoba teraz musi wyraźnie wypowiadać się publicznie oraz wygłaszać zwięzłe i interesujące prezentacje. Jednak świat się zmienia, a wraz z nim wiele zawodów wymaga podstawowych umiejętności.

Dziś wspólnie z serwisem poszukiwania pracy Jooble opowiemy Państwu o kluczowych umiejętnościach, które są cenione na współczesnym rynku pracy. Jeśli potraktujesz nasz artykuł poważnie, na pewno nie będziesz miał żadnych trudności, a znalezienie zatrudnienie w Lublinie na Jooble będzie łatwiejsze.

Umiejętności twarde i miękkie – co to jest?

Niezależnie od branży, mówi zespół Jooble, nie wystarczy raz opanować skomplikowane, wysoce specjalistyczne narzędzie, spędzić pięć lat na doskonaleniu jego zastosowania w praktyce, a potem po prostu wyrobić sobie markę osobistą. Wszystko wokół nas zmienia się błyskawicznie. Procesy biznesowe stają się coraz bardziej wyrafinowane, przepływ informacji w ustalonym już środowisku pracy, a komunikacja pomiędzy źródłami zasilania ulega automatyzacji. Jeśli wcześniej można było pracować według tych samych standardów przez dziesięciolecia, zwyczajowo pełniąc te same funkcje w ramach zajmowanego stanowiska, teraz podejście do pracy może znacznie zmienić się częściej niż raz w roku.

Pracodawcy preferują obecnie tych, którzy potrafią dostosować się do zmian i szybko zrozumieć nowe pomysły i technologie. Jeszcze bardziej korzystne są osoby, które potrafią dostrzec przed innymi nowe, pomocne trendy i doradzić włączenie ich do swojej pracy, nie czekając na instrukcje z góry. W warunkach, gdy wiele specjalistycznej wiedzy zawodowej szybko ulega dezaktualizacji i zostaje zastąpiona nową, na pierwszy plan wysuwa się nieposiadanie tej unikalnej wiedzy i doświadczenia, ale coś innego. Co to jest?

Są to podstawowe umiejętności, które są ważne w absolutnie każdej dziedzinie. W języku angielskim przyjęło się dla nich określenie „soft skills”, dlatego w naszym kraju najczęściej nazywane są one także miękkimi lub elastycznymi.

Każda współczesna praca to połączenie najważniejszych umiejętności miękkich i wiedzy specjalistycznej („umiejętności twarde”). Umiejętności miękkie stają się wiedzą specjalistyczną, ponieważ wiedza specjalistyczna szybko staje się przestarzała i łatwiej jest uczyć się od kogoś, kto ma już wymagane umiejętności miękkie, niż przekwalifikowywać eksperta, któremu brakuje wymaganych umiejętności miękkich. Istnieje silna tendencja do nadania im priorytetu.

Kreatywność, umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi, logiczne i krytyczne myślenie, oraz umiejętność dostosowywania się do zmian to przykłady umiejętności miękkich. Banalne? Niestety niewiele osób posiada wymagany „banalny” zestaw w wystarczającej ilości.

Umiejętności miękkie dla konkretnych zawodów

Wymienione powyżej cechy są niezbędne w każdym nowoczesnym zawodzie. Jednak każda kariera wymaga odrębnego zestawu talentów miękkich. Razem z Jooble zidentyfikowaliśmy następujące kompetencje miękkie:

  • Specjaliści HR wymagają tych samych umiejętności co marketerzy (muszą umieć promować wizerunek pracodawcy i „sprzedawać” oferty pracy potencjalnym klientom), a także sztuki networkingu oraz umiejętności zachęcania i angażowania pracowników w procesy pracy.

  • Analitycy muszą być dokładnymi, uważnymi, elastycznymi myślicielami, potrafiącymi pracować z ogromnymi ilościami danych w krótkim czasie, prezentować i wyświetlać dane, pracować w zespole i dostosowywać się.

  • Marketerzy muszą być w stanie ocenić i zrozumieć ogromne ilości danych, wykonywać wiele zadań jednocześnie, myśleć strategicznie, być menedżerami i kreatywnymi oraz mieć doskonałe umiejętności komunikacyjne.

  • Dla inżynierów procesu istotne są umiejętności organizacyjne i koncentracja na wynikach, podobnie jak umiejętność pracy z zasadami i przepisami – co wymaga precyzji i uwagi, a także umiejętności wyszukiwania i analizowania ważnych informacji. Współpraca z klientami, zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, wymaga umiejętności komunikacyjnych i zrozumienia zadania, nawet jeśli klient nie potrafi tego wyrazić technicznie.

  • Dla programistów: metodyczne, racjonalne myślenie, elastyczność umysłu, poprawność, chęć ciągłego samokształcenia i chęć dzielenia się nowymi informacjami ze współpracownikami, umiejętność pracy w zespole i bezkonfliktowe myślenie projektowe.

Mamy ogromną nadzieję, że nasz wspólny artykuł z Jooble pomoże Państwu rozwinąć lub udoskonalić umiejętności, które są tak ważne na dynamicznie rozwijającym się rynku pracy.