
Dla 3/4 Polaków podkreślanie mocnych stron Polski w kraju i za granicą to przejaw patriotyzmu.
Polacy ogólnie oceniają nasz kraj lepiej niż Niemcy, Hiszpanię czy Francję, ale w kontekście sportu, technologii i innowacyjności około połowy respondentów wyżej ocenia te kraje zachodnie. Większość Polaków postrzega swój kraj pozytywnie – 58 proc. czuje wspólnotę narodową, a ponad połowa odczuwa dumę i radość. To wnioski z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii „We Did It In Poland”, promującej Polskę jako innowacyjny i dynamiczny kraj. Premiera interaktywnej wystawy w Brukseli otwiera europejską odsłonę kampanii. Przedstawia ona wybrane innowacje, z których wiele odnosi już sukcesy poza naszym krajem, czym jako Polki i Polacy możemy się pochwalić.
Dla 74 proc. Polaków patriotyzm przejawia się m.in. w podkreślaniu mocnych stron Polski w rozmowach w kraju i za granicą, jak wynika z reprezentatywnego badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii „We Did It In Poland”. Respondenci często wskazywali również przekazywanie dzieciom miłości i szacunku do ojczyzny (82 proc.), uczestnictwo w wyborach i pielęgnowanie polskich tradycji (po 79 proc.), gotowość do walki za ojczyznę (76 proc.) czy wywieszanie flagi w święta państwowe (74 proc.). Patriotyzm nierozerwalnie łączy się z zagadnieniem dumy narodowej, która może się przejawiać na różne sposoby.
W myśleniu Polaków o Polsce dominują aspekty pozytywne – 58 proc. czuje się częścią narodowej wspólnoty, 56 proc. odczuwa dumę, 52 proc. radość, a w 44 proc. myśl o naszym kraju wyzwala energię do działania. Pozytywne uczucia najczęściej towarzyszą osobom z pokolenia tzw. baby boomers, w wieku powyżej 60 lat – aż 67 proc. z nich ma poczucie bycia częścią wspólnoty, a tyle samo odczuwa narodową dumę. W pozostałych grupach wiekowych te odsetki są niższe, ale nadal przekraczają 50 proc. Wśród powodów do dumy z Polski respondenci wskazują naukowców, wynalazców, technologie oraz noblistów, ludzi kultury i sztuki – pisarzy, poetów, muzyków, jednak przeważnie nie są w stanie podać konkretnych osiągnięć i nazwisk, a jedynie ogólniki.
Dlatego powstała kampania „We Did It In Poland”, która ma skierować uwagę na potencjał polskiej przedsiębiorczości oraz wzmocnić szanse rozwoju polskich osiągnięć. Zwiększenie świadomości narodowych sukcesów w obszarze technologii i biznesu pozwoli nie tylko przeciwdziałać szkodliwym stereotypom, ale też zwiększyć zainteresowanie europejskich partnerów i inwestorów współpracą z polskimi firmami.
„Polska powinna dążyć do pozycjonowania Warszawy jako nowoczesnego, w pełni cyfrowego centrum finansowego o znaczeniu europejskim. Mamy dynamicznie rozwijające się fintechy, które stanowią filary tego ekosystemu. Dzisiaj BLIK często jest postrzegany jako nasza narodowa duma. BLIK to największy cyfrowy system płatności mobilnych w Europie. Mamy kompetencje, sprawdzoną technologię i ekspertów od regulacji europejskich. Działamy już także na dwóch rynkach poza Polską – w Słowacji i Rumunii – a to dla nas doskonały punkt wyjścia do budowania coraz mocniejszej pozycji BLIKA w regionie Europy Centralnej. Cieszę się, że nasze działania pośrednio budują także silny wizerunek Polski na arenie międzynarodowej” – mówi Dariusz Mazurkiewicz, CEO BLIK.
W badaniu zapytano Polaków także o ogólną ocenę poszczególnych europejskich krajów w skali od 0 do 10. Polska uzyskała wysoką średnią (7,3), wyprzedzając m.in. Hiszpanię, Francję czy Niemcy, jednak już w konkretnych obszarach inne państwa oceniamy wyżej. We własnej ocenie szczególnie wyraźnie ustępujemy naszym zachodnim sąsiadom. Zdaniem badanych Niemcy osiągają większe sukcesy w zakresie sportu (50 proc.), technologii (47 proc.) i innowacyjności (47 proc.). Francja natomiast jest lepiej rozwinięta w zakresie sportu (52 proc.), jest bardziej tolerancyjna (45 proc.) i nowoczesna (44 proc.), a Hiszpania odnosi większe sukcesy sportowe (49 proc.).
„Aby skutecznie rozwijać innowacje i nowoczesne technologie, kluczowe są cztery elementy. Musimy mieć przewagę wyróżniającą nas na tle konkurencji – np. własność intelektualna, patenty. Po drugie, niezbędny jest doświadczony i solidny zespół. Kluczowa jest także znajomość rynku – jego wielkości, trendów i potrzeb. Najważniejsze są jednak relacje z klientami i partnerami biznesowymi, bo to one umożliwiają skalowanie innowacji i budowanie globalnej pozycji polskich marek. Polskie firmy mają wszystko, by odnosić sukcesy na świecie i budzić dumę narodową” – mówi Marek Garniewski, prezes zarządu ORLEN VC.
Link do strony internetowej kampanii: www.wediditinpoland.eu
*Badanie na zlecenie Fundacji WłączeniPlus zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Grupa 4P w dniach 6-12 grudnia 2024 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku od 18 do 70 lat.
Misją Fundacji WłączeniPlus jest promowanie różnorodności jako fundamentalnej wartości organizacyjnej, uczynienie równości normą, a włączania kluczowym elementem drogi do sukcesu w wymiarze biznesowym i indywidualnym. Tworzymy programy edukacyjne, ogólnopolskie kampanie społeczne i projekty dedykowane indywidualnym potrzebom firm współpracujących.
Fundacja WłączeniPlus wyrasta z organizacji Sukces Pisany Szminką, stworzonej przez Olgę Kozierowską w 2008 roku.
Partnerzy kampanii “We Did It In Poland”: Business Science Poland, BLIK, Booksy, Fundacja PZU, Mastercard, ORLEN.
www.wlaczeniplus.pl | www.sukcespisanyszminka.pl | www.konkurs.sukcespisanyszminka.pl
Źródło informacji: Fundacja WłączeniPlus