Inauguracja sezonu artystycznego 2023/24 w Filharmonii Lubelskiej
15 września 2023 r., g. 19
Bilet premium – 50 zł
Bilet normalny – 40 zł
Bilet ulgowy – 30 zł
Bilet szkolny – 30 zł
Bilet z Kartą – 30 zł
Bilet grupowy – 30 zł
Bilet Młodego Melomana – 20 zł
Obejmuje rząd I-II. Przysługuje uczniom i studentom studiów dziennych, zaocznych lub wieczorowych do ukończenia 26. roku życia.
TOMASZ STRAHL – wiolonczela
PAWEŁ KOS-NOWICKI – dyrygent
Program:
F. Mendelssohn – Uwertura „Hebrydy” op. 26
R. Schumann – Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
L. van Beethoven – II Symfonia D-dur op. 36
Niezapomniany wieczór muzyczny pełen emocji i wspaniałych brzmień! Koncert inaugurujący 79. sezon artystyczny 2023/24 będzie prawdziwą ucztą dla każdego miłośnika muzyki.
Wizyta Feliksa Mendelssohna w 1829 roku w Szkocji była inspiracją nie tylko do napisania III Symfonii a-moll zwanej „Szkocką”. Kompozytor przeżył wówczas nocny sztorm w archipelagu Hebrydy oraz udał się do tzw. „Groty Fingala” – zjawiskowej jaskini wypełnionej kolorowymi, bazaltowymi filarami. Specyficzne doznania akustyczne w postaci niepokojących dźwięków echa fal morskich skłoniły go niemal natychmiast do sięgnięcia po papier nutowy i naszkicowania I tematu nowego dzieła – późniejszej słynnej uwertury koncertowej. Dzieło to nie tylko stanowi obraz surowego, szkockiego krajobrazu, ale również przekazuje uczucie samotności, które towarzyszyło kompozytorowi podczas wizyty w jaskini.
Solistą wieczoru będzie jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów – Tomasz Strahl – laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych (m.in. I Nagroda na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii w 1991 roku, czy „Fryderyk” w 2003 roku). Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm (Norymberga 1778), który doskonale sprawdzi się podczas Koncertu wiolonczelowego a-moll Roberta Schumanna.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego zwieńczy wieczór wykonując II Symfonię D-dur Ludwiga van Beethovena – urokliwe dzieło wiedeńskiego mistrza, w którym daje się słyszeć jego nadchodzący, genialny styl muzyczny.