reklamacja-skarga-nfz

Kiedy warto złożyć skargę do NFZ

  • Nie możesz zarejestrować się do lekarza? Masz zastrzeżenia do tego, jak zostałeś potraktowany w przychodni? Możesz pomóc to zmienić!

  • Zgłoś swoje uwagi do Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, który wyjaśni sprawę.

  • Twój głos może pomóc poprawić jakość usług świadczonych w ramach NFZ.

Czasami zdarza się, że pacjent, który korzysta z leczenia w ramach umowy z NFZ ma poczucie, że nie wszystko przebiega tak jak powinno. W takiej sytuacji warto zwrócić się do Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, który rozpatrzy i wyjaśni sprawę.

W 2024 roku wpłynęły do nas 302 skargi, a w pierwszym kwartale tego roku – 118 skarg – mówi Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Najczęściej dotyczą one tak zwanej dostępności do świadczeń, czyli na przykład wielokrotnego przekładania wizyt przez placówkę albo odmowy przyjęcia pomimo, że pacjent był wcześniej zarejestrowany – wyjaśnia Małgorzata Bartoszek.

Kiedy możesz złożyć skargę

Zgłoś sprawę jeśli na przykład:

  • masz trudności z zapisaniem się do lekarza, np. zapisy możliwe są tylko osobiście, w wybranym dniu,

  • nie można zarejestrować się przez telefon,

  • odmówiono Ci wykonania badań, które lekarz Ci zlecił,

  • zażądano pieniędzy, pomimo, że wizyta jest finansowana przez NFZ,

  • otrzymałeś receptę bez refundacji, a jesteś do niej uprawniony,

  • lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy.

Skargi i wnioski pacjentów traktujemy jako ważną formę informacji zwrotnej. W 2024 roku 98 skarg uznaliśmy za zasadne, a w pierwszym kwartale 2025 roku – 33 – mówi rzecznik Lubelskiego NFZ. Zgłoszenia pacjentów są dla nas cennym źródłem informacji, które pomagają nam w poprawie jakości świadczonych usług. Jeżeli po zbadaniu sprawy skarga okazuje się zasadna, pouczamy placówkę i wzywamy do niezwłocznego usunięcia nieprawidłowości. W ostateczności możemy także nałożyć karę finansową – dodaje M. Bartoszek

WAŻNE! Skargi do Funduszu możesz składać tylko na placówki, które mają podpisaną umowę z NFZ.

Szybkie zgłoszenie

Złożenie skargi w NFZ jest proste i można to zrobić na kilka sposobów:

  • pisemnie –na adres oddziału wojewódzkiego NFZ

  • elektronicznie – za pośrednictwem ePUAP, e-Doręczenia lub pocztą e-mail

  • osobiście – w Lubelskim Oddziale Wojewódzkiego NFZ: w Lublinie w Sali Obsługi Klientów oraz w Delegaturach w Białej Podlaskiej w Chełmie i w Zamościu.

Ważne

Aby Narodowy Fundusz Zdrowia mógł rozpatrzyć zgłoszenie, powinno ono zawierać:

  • imię, nazwisko i adres kontaktowy

  • szczegółowy opis sytuacji – co się wydarzyło, gdzie i kiedy

  • dane placówki, której dotyczy zgłoszenie.

Pacjent może złożyć skargę w sprawie, która dotyczy jego samego. Jeżeli występujesz w sprawie innej osoby, potrzebujesz upoważnienia do działania w jej imieniu.

Głos pacjenta ma znaczenie

Chociaż zgłoszenie do NFZ formalnie nazywa się „skargą”, warto potraktować to jako „reklamację”. Taka informacja to szansa, żeby poprawić działanie systemu ochrony zdrowia, aby uczynić go lepszym i bardziej przyjaznym dla pacjenta.