Ten wpis jest już nieaktualny!
opla

OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL ANIMACJI “O!PLA”

15-16 kwietnia 2025 r.

 Centrum Kultury

 
OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL ANIMACJI “O!PLA” jest oddolną, niezależną inicjatywą będącą przede wszystkim próbą odzyskania kontaktu i (od)budowania relacji pomiędzy polskim widzem (w każdym wieku!), a polską animacją autorską, a także – za sprawą projektów towarzyszących – promocją, w kraju i za granicą, jednej z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki. W tym roku festiwal odbywa się po raz trzynasty.
 
Zapraszamy na pokazy trzech kategorii filmów animowanych biorących udział w konkursie głównym O!PLA 2025, w którym jury są wyłącznie widzowie!
Filmy dla widzów od 16 roku życia
15.04 / wt / 18.00 O!PLA – festiwal animacji – formanimy i kategoria producencka
bilety – 12 zł – https://shorturl.at/h6jeP
16.04 / śr / 18.00 O!PLA – festiwal animacji – kategoria studencka
bilety – 12 zł – https://shorturl.at/IrKwI
 
Program:
* FORMANIMY
Kategoria prezentuje animacje abstrakcyjne i eksperymentalne, w tym video art, mapping i fragmenty instalacji.
ABRIKECO (2024, 02:55), Małgorzata Szczepańczyk i Nina Sikorska, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
Abrikeco – ciepło słońca niosące poczucie komfortu w czasie zimy lub niepogody. Na film składają się nagrania wideo autorstwa Małgorzaty Szczepańczyk i animacje Niny Sikorskiej, które zamknięte w kole – niby słonecznej tarczy – przenikają się i migoczą jak wytęsknione promienie. Całości dopełnia eksperymentalna muzyka stworzona przez Małgorzatę.

ARCHEO (2024, 05:27), Maciej Ćwiek, Mansarda
Arche, czyli prasubstancja, podstawowy składnik rzeczywistości oraz prazasada rozpoczynająca serię zdarzeń i zjawisk; Archeo, słowo nawiązujące do starożytności i pierwocin cywilizacji przed wynalezieniem pisma oraz Archeologia czyli dziedzina odkrywająca ową najstarszą przeszłość.

CHALLENGING TIMES, NEW LIVES (2024, 03:40), Barnaba Mikułowski, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Animacja eksploruje głęboko zakorzenione lęki i dylematy związane z powoływaniem do istnienia świadomego bytu obdarzonego inteligencją w świecie pełnym niepewności i zagrożeń. Dzieło operuje kontrastami światła i cienia, które stają się metaforą złożoności procesu kreacji – równoważąc obietnicę nieograniczonego potencjału z nieodłącznym lękiem przed tym, co nieprzewidywalne i nieznane.

CZARNE SŁOŃCE (2023, 03:18), Zuzanna Michalska, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Czarne Słońce narodziło się z czerni, bojąc się wyjrzeć. Siedząc w swym zamknięciu, wierzy że może wyrzucić z siebie coś, co zajmie stałe miejsce w jego świecie. Przez promienie zakorzenia cząstki siebie, a one, rozmywając się w nicości nie pozwalają na upragnione zgnicie. Wycinek z istnienia Czarnego Słońca ukazany w poklatkowej animacji tuszem.

DEATHWAVES (OR A FUNGAL HECATOMB) (2023, 04:59), Maciek Stępniewski, niezależnie
Śmierć nadchodzi falami i ma swoje miejsce w cyklu natury. Śmieci jednej rośliny są skarbem innej, jak sugeruje ten film łączący organiczny temat z animacją cyfrową. Powstały kształt przypomina symulację komputerową – swego rodzaju grę.
 
* PRODUCENCKA
Kategoria PRODUCENCKA obejmuje filmy z największym budżetem, zrealizowane w wytwórniach/studiach filmowych (w systemie producenckim) w Polsce lub w międzynarodowej koprodukcji, w tym filmy studenckie (głównie dyplomy) zrealizowane poza uczelnią, bądź w koprodukcji z nią.
 
DISC+DOG (2023, 05:46), Tomek Ducki, Pigeon Productions, King Abdulaziz Center for World Culture
Gra we frisbee między trzema psami wymyka się spod kontroli, gdy zostaną one uwikłane w więzi społeczne. Co się stanie, jeśli jeden z nich zostanie wykluczony z gry?

DZIEWCZYNKA DO ORZECHÓW (2023, 14:03), Michalina Musialik, FUMI Studio
Podczas świątecznego wieczoru, mała dziewczynka znajduje zabawki pod choinką – konika na biegunach, armię żołnierzyków i domek dla lalek. Jej ukochana lalka przyciąga uwagę jednego z żołnierzyków… „Dziewczynka do orzechów” to film z nurtu kina terapeutycznego, który w symboliczny sposób opowiada o samotności kobiety szukającej prawa do własnej cielesności i kobiecości.

JOKO (Polska, Czechy, Niemcy 2024, 15:45), Izabela Plucińska, Las Sztuki/Animoon/MAUR Film
Joko to młody mężczyzna, utrzymujący całą rodzinę z pracy przy cysternie. W drugą rocznicę zatrudnienia, Joko i jego kolegów z pracy zaskakuje spotkanie z nieokreślonymi delegatami, którzy każą… nosić się na plecach. JOKO to groteskowa wizja wiecznego wyzysku i dominacji człowieka nad człowiekiem, pełna absurdalnego humoru i makabry, będąca kolejnym spotkaniem Izabeli Plucińskiej z prozą Rolanda Topora.

KOMPOZYCJA Z PRZEŻYĆ ISTNIEJĄCYCH (2023, 07:25), Joanna Szlembarska, Likaon/PWSFTviT w Łodzi
Para spędza razem noc. Kobieta swobodnie przemieszcza się po mieszkaniu, jedynym niedostępnym dla niej wnętrzem jest pracownia malarska jej partnera. Czyste monochromatyczne wnętrze mieszkania, abstrakcyjne obrazy w kolorach krwi i delikatne światło poranka są jednocześnie przepełnione spokojem i niepewnością.

MEDUZY (2023, 08:03), Ola Szmida, Studio Munka
W głośnym, kolorowym i obwieszonym reklamami mieście dwie milczące kobiety napadają na bank. Zdobywają pieniądze i udaje im się uciec przed policjantami. Gdy zapada noc, bohaterki rozpoczynają marsz, do którego dołączają kolejne kobiety.

PORTRET KONIA (2023, 05:46), Witold Giersz, FUMI Studio
Malarskie impresje na temat sylwetki konia, jego sprężystych ruchów, kształtu głowy, walki ogierów. Oprócz autorskiej animacji reżyser przedstawia studia nad koniem Leonarda da Vinci, rysunki Pabla Picassa, Saula Steinberga i innych, ale także postacie mitologiczne, jak centaur i pegaz. Pokazuje również, jak malowali konie artyści japońscy, chińscy oraz artyści paleolitu.
Łączny czas – 1 godz. 22 min.
———————————————————————-
STUDENCKA
Kategoria obejmuje filmy zrealizowane przez osoby studiujące w szkołach artystycznych, bądź innych uczelniach wyższych.
CECHY WSPÓLNE (2024, 02:11), Paweł Okoński, Marta Sundmann, Maciej Miecznikowski, Wiktoria Witkowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Animacja przedstawia przeplatające się losy osoby w kryzysie bezdomności i gołębia. Dwa istnienia, które funkcjonują na marginesie miejskiej rzeczywistości.
CZTERY ŚCIANY PAMIĘCI (2024, 11:46), Joanna Płatek, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Historia o dziewczynce, która chcąc uciec przed własnym strachem, przez przypadek zatrzaskuje się razem z nim w małej chatce w lesie. Zamknięta w czterech ścianach, bez możliwości wyjścia, musi radzić sobie z głodem, zimnem oraz strachem przed czymś co niegdyś chciało ją skrzywdzić… a teraz leży martwe obok niej.
FEEL LIKE HOME (2024, 05:45), Aneta Siurnicka, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Kilka osób z różnych stron świata, poznanych przez autorkę w trakcie podróży, odpowiada na pytanie, czym jest dla nich dom. Równolegle do ich wypowiedzi, główna bohaterka wyrusza w podróż, aby odnaleźć własną odpowiedź na to pytanie.
JAK BYĆ MĘCZENNIKIEM(2023, 08:50), Maks Rzontkowski, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Antoś jest uosobieniem dobroci, czasem aż do przesady. Od wybierania najmniejszego kawałka ciasta w szkole po pomaganie zagubionym obcym w mieście – jego życzliwość nie zna granic. Dodatkowo, dzieli mieszkanie z olbrzymim Aniołem.
MOJA MAMA (2024, 12:45), Agnieszka Popińska, PWSFTviT w Łodzi
To jest film o mojej mamie… a może raczej to co chciałabym jej powiedzieć. Krótka, żartobliwa historia o kłótniach, dorastaniu i relacji mamy z córką.
NATSUKASHII (2024, 04:00), Małgorzata Szczepańczyk, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
„Natsukashii” to film animowany składający się z epizodów z życia codziennego. Głównym zamysłem animacji było pokazanie ruchomego szkicownika, zawierającego rysunki oraz szkice nawiązujące do przyjemnych i błogich wspomnień.
OSTATNI CZŁOWIEK NA ZIEMI (2023, 04:04), Joanna Żybul, PWSFTviT w Łodzi
Główny bohater zostaje sam na świecie. Przechadzając się po pustym mieście, rozważa nad tym co go czeka.
PANIE PROFESORZE!(2023, 15:02), Dominika Tkaczyk, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
W świecie pełnym absurdu i zakochanych w perfekcyjnym Profesorze Profesiurskim studentów, jego współpracownicy skazują Profesora na karę śmierci. Na pomoc rusza jednak jedna z jego zauroczonych studentek – niepotrafiąca mówić – Panna Haczyk.
PHYSARUM POLYCEPHALUM (2024, 04:44), Kamila Tomczyk, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
„Physarum Polycephalum” to paradokumentalna animacja przybliżająca mikroskopijne sekrety fascynującego jednokomórkowego stworzenia.
ROSÓŁ Z KACZKI (2024, 04:41), Maria Dakszewicz, PWSFTviT w Łodzi
Zmęczony nocnym życiem bohater, zażywa kąpieli i wchodzi w dialog z gumową kaczuszką. Wspólnie udają się w napędzaną głodem podróż po miejskich jadłodajniach i wspomnieniach minionego wieczoru.
SHEEP OUT (2023, 08:08), Zofia Klamka, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
SHEEP OUT to historia o pedantycznej animatorce, która prowadzi rutynowy tryb życia, przemieszczając się wyłącznie między domem a pracą. Pogrążona w marazmie coraz bardziej izoluje się od świata zewnętrznego aż do momentu znalezienia obrazka z owcą, który wskutek absurdalnych wydarzeń wyciągnie ją z apatii. To symboliczna historia o konfrontacji z lękiem oraz wyjściu ze strefy komfortu, luźno inspirowana książką Haruki Murakami’ego „Przygoda z owcą”.
Łączny czas – 1 godz. 24 min.
 
 
Kasa CK / „Materia” Concept Store czynna:
w dni powszednie w godz. 12:00-18:00 i na godzinę przed wydarzeniem biletowanym;
w sobotę i niedzielę w godz. 14:00-18:00 i na godzinę przed wydarzeniem biletowanym.
Zachęcamy także do zakupu biletów online na: cklublin.bilety24.pl
Kontakt z kasą CK