office

Pracodawcy nie chcą już zatrudniać zdalnie? Statystyka rynku pracy

Największy rozkwit praca zdalna przeżyła podczas pandemii koronawirusa. Niemniej, istnieją branże czy zawody, które niezależnie od sytuacji z powodzeniem można wykonywać w domu. Najnowsze badania pokazują jednak, że popularność trybu home office spada i wynika to z niechęci zatrudniania w ten sposób przez pracodawców. Szczegóły w artykule.

Praca zdalna – na czym polega?

Praca zdalna (z ang. home office, czyli domowe biuro/praca z domu) polega na wykonywaniu obowiązków zawodowych spoza tradycyjnego biura lub miejsca pracy. Oznacza to, że pracownik może pracować z dowolnego miejsca, zazwyczaj z domu, ale także z kawiarni czy na przykład w pociągu podczas podróży. Praca zdalna jest możliwa dzięki różnym narzędziom do współpracy online, które umożliwiają pracownikom skuteczną komunikację i współpracę zespołową, mimo że nie są fizycznie obecni w jednym miejscu.

Z czego wynika popularność pracy zdalnej?

W ostatnich latach, zwłaszcza z powodu pandemii COVID-19, praca zdalna stała się zjawiskiem powszechnym. W związku z tym, z dniem 7 kwietnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy regulujące ten tryb pracy. Globalna epidemia to jednak nie jedyny powód popularności home office. Praca zdalna ma wiele zalet i jest doceniana zarówno przez pracowników, jak i pracodawców. Do największych należą:

– elastyczność – pracownicy zdalni samodzielnie zarządzają swoim czasem pracy, co pozwala im dostosować godziny pracy do swoich indywidualnych preferencji i potrzeb; mogą więc pracować wtedy, gdy są najbardziej produktywni, a to prowadzi do lepszej wydajności;

– oszczędność czasu i pieniędzy – brak konieczności dojeżdżania do firmy to mniej straconego czasu w korkach i pieniędzy na paliwo; z kolei większa ilość zdalnych pracowników to brak konieczności utrzymywania dużego biura, opłat za czynsz itp.;

– większe możliwości – pracownik nie musi ograniczać się do ofert a pracodawca do kandydatów tylko ze swojej miejscowości;

– poprawa równowagi między życiem zawodowym a osobistym – wielu pracownikom łatwiej jest łączyć życie zawodowe z życiem prywatnym, pracując zdalnie, ponieważ mogą elastycznie zarządzać swoim czasem i pracować z dowolnego miejsca.

Czy pracodawcy nie chcą już zatrudniać zdalnie?

Okazuje się, że praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem i prawie wszyscy (88 proc. ankietowanych) chcą, aby pracownicy wrócili do biur. Powodem są obawy o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach. Poza tym, 8 na 10 przedsiębiorców deklaruje, że ze względu na charakter wykonywanych przez pracownika zadań, wiele obowiązków nie da się realizować poza miejscem pracy. Wątpliwości pracodawców dotyczą również spadku produktywności (18 proc. badanych), innowacyjności (2 proc. respondentów) oraz kultury organizacyjnej (2 proc. ankietowanych). Popularność pracy zdalnej zaczyna więc sukcesywnie spadać. Bowiem jeszcze w latach 2022-2023 w trybie home office pracowało około 34 proc. Polek i Polaków. Obecnie (początek 2024 roku) jest to już około 28 proc.

Wyzwania jakie można napotkać w pracy zdalnej

Czy obawy pracodawców są uzasadnione? Trochę tak, ponieważ praca zdalna wiąże się z wieloma wyzwaniami, np.:

– utrzymaniem efektywnej komunikacji i koordynacji wśród członków zespołu;

– zarządzaniem czasem i utrzymaniem samodyscypliny;

– uczuciem izolacji i braku interakcji społecznych;

– bezpieczeństwem informacji i danych firmowych;

– zachowaniem work-life balance.

 

Źródło informacji: Mejkmi.pl