
Konsorcjum, którego liderem jest FPC, a partnerami Biblioteka Narodowa (Polska), Stiftung Lesen (Niemcy), CICLIC (Francja), Chetene (Bułgaria), międzynarodowe Federacja Europejskich Wydawców oraz sieć EURead – uzyskało możliwość realizacji wielopoziomowej strategii na rzecz wzrostu czytelnictwa w Europie i promocji literatury europejskiej.
Europa naprawdę potrzebuje wzrostu czytelnictwa
75 milionów dorosłych Europejczyków nie ma odpowiednio rozwiniętych umiejętności czytania ze zrozumieniem. Duża część społeczeństwa nie uczestniczy w życiu gospodarczym i społecznym z powodu niewystarczających kompetencji czytelniczych. Czytanie dla jest na najniższym poziomie od lat.
Konsorcjum będzie kontynuować dotychczasowe działania Kreatywnej Europy, koncentrując się na trzech filarach: corocznych obchodach Dnia Autorów w ramach kampanii #ReadForReal, corocznych warsztatach wzmacniających profesjonalistów i sieci promujące czytelnictwo oraz corocznych konferencjach, które stworzą przestrzeń do refleksji i wpływu społecznego.
Europejski Dzień Autorów – obchody od 11 listopada do 12 grudnia
Wielkie święto literatury w Europie będzie odbywać się co roku w dniach 11 listopada – 12 grudnia. Spotkania z autorami podróżującymi z kraju do kraju będą miały miejsce w całej Europie. Do udziału zaproszone zostaną szkoły, przedszkola, biblioteki i księgarnie, z pełną swobodą kreatywności i zaangażowania. To okazja do promocji literatury i działań lokalnych.
Więcej informacji i szczegóły zostaną opublikowane pod koniec lata 2025 roku.
#1 Tworzenie doświadczeń czytelniczych
„Zobowiązaliśmy się do organizacji spotkań autorskich w 40 krajach. To ogromne wyzwanie, ale z niecierpliwością czekamy na ten >>pociąg autorów<<, przemieszczających się z jednego kraju do drugiego, i na radość dzieci i młodzieży, jaką te spotkania przyniosą” – mówi Julia Konopka-Żołnierczuk z Biblioteki Narodowej, odpowiedzialna za organizację wydarzeń.
Międzynarodowy projekt #ReadForReal czerpie z doświadczeń ogólnopolskiej kampanii #TataTeżCzyta czy Dnia Głośnego Czytania w Niemczech. Opiera się na otwartej formule – każdy może pobrać materiały i podjąć działania.
„ReadForReal” (pol. Czytaj, serio) to slogan, który kryje zaproszenie do wielowymiarowej zabawy. Podkreśla wagę bezpośredniego kontaktu z literaturą i jej doświadczania. Zwraca uwagę na palącą potrzebę do sięgania po książki w obliczu alarmujących statystyk.
#2 Wzmacnianie kompetencji
Drugim filarem projektu będzie wzmacnianie europejskiej sieci liderów promocji czytelnictwa poprzez warsztaty organizowane co roku w innym kraju.
„Od 2021 roku współpracujemy z wieloma polskimi organizacjami w ramach Koalicji Czytająca Polska. Organizując warsztaty międzynarodowe, wykorzystamy te doświadczenia, rozszerzając je na całą Europę” – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.
#3 Budowanie wpływu
Trzecim silnym filarem strategii będą doroczne międzynarodowe konferencje „Literacy for Democracy”, organizowane przez FPC już od trzech lat.
„Intelektualna inspiracja jest ważna zarówno dla nas, jak i dla różnych środowisk uczestniczących. Chcemy mieć wpływ i pokazać, że inwestycja w czytelnictwo jest nie tylko bardzo opłacalna, ale przede wszystkim konieczna” – podkreśla dr Joerg F. Maas, dyrektor Stiftung Lesen i wieloletni przewodniczący EURead.
Wizja
Doświadczenie czytania książek dla przyjemności, prowadzenie rozmów wokół aktualnych tematów literackich, traktowanie spotkania z twórcą jako doświadczenia – to wizja kampanii #ReadForReal, otwartej ponad podziałami, niezależnie od narodowości, szerokości geograficznej, przekonań politycznych, religijnych, społecznych czy ekonomicznych.
Konsekwencje niskiego czytelnictwa są dziś realne: dla edukacji, gospodarki, rynku pracy, a nawet zdrowia publicznego. Konsorcjum marzy o pozytywnej zmianie na czytelniczej mapie Europy.
„Bądź zmianą, którą chcesz widzieć w świecie – jak powiedział Gandhi – to chyba najlepsze podsumowanie tego, co chcemy robić razem z setkami tysięcy nauczycieli, bibliotekarzy, księgarzy w całej Europie. Wszyscy jesteśmy częścią tej misji – każdy może mieć wpływ. Naszym marzeniem jest, by każdy czuł się zaproszony do współkreacji i dobrze się bawił współtworząc #ReadForReal” – podsumowują członkowie konsorcjum.
Instagram: @read.forreal
Facebook: READ. for Real
Źródło informacji: Fundacja Powszechnego Czytania
