This content has been archived. It may no longer be relevant
lublin-jazz

Skerebotte Fatta & Olgierd Dokalski
28 września 2024 r.  godz. 20:30
bilety 30/40 zł
Sala Kameralna – Piwnice Centrum Kultury w Lublinie

 
Lublin Jazz zaprasza na kolejne muzyczne, pierwsze po letniej przerwie, wydarzenie prezentujące propozycje jazzowe. Scena free jazz i impro w najlepszym wydaniu.
 
Skerebotte Fatta, to duo przyjaciół od serca – Dominika „Dodosa” Mokrzewskiego oraz Jana Małkowskiego – dla których niezmącona muzyka jest wyrazem ich pasji i nadziei, że świat będzie kiedyś bardziej pluralistyczny i pozostanie różnorodny, nie tylko w strumieniach niepohamowanej ekspresji, ale także, z wykorzystaniem idiomów rewolucji w muzyce lat 60, zapamiętują się w finezyjnej sile i prostocie rytmu i ptasich dźwięków saksofonu czy niebiańskich brzmień gitary. Czerpią inspiracje z ruchu Fire Music. Obaj wywodzą się z warszawskiej sceny muzyki improwizowanej, związanej z działalnością klubów Eufemia, Pardon To Tu, Chłodna25, Młodsza Siostra, Chmury. Współpracują na stałe m.in. z powołaną przez Raya Dickaty’ego formacją Warsaw Improvisers Orchestra, kwintetem Infant Joy (m.in. znakomity projekt New Ghosts, For Tune 2014), Deviant Blues łączącego tradycje bluesa z wolną improwizacją, a także rockowo-awangardowym zespołem Ryby, w którym przemycają jazzowe inspiracje. Ich granie to rodzaj niewystudiowanego dialogu dźwiękowego – forma komunikacji i ekspresji czystych emocji. Ekstatyczne celebrowanie chwili i dźwięku, żywiołowość, eksplozywność, szczerość i kostropatość. Improwizacja pozbawiona sztywnych reguł. Na scenie wraz z zespołem wystąpi trębacz Olgierd Dokalski. O emocjonalnej grze na trąbce Olgierda Dokalskiego w samych superlatywach wypowiadali się Michael Gira – lider grupy Swans oraz trębacz Nils Petter Molvaer.
 
 

Jan Małkowski – improwizator, samouk, z wykształcenia biolog, nauczyciel. Jest miłośnikiem pentatonik bluesowych, ale także ekspresyjnego noise’u. Będąc na warszawskiej scenie free impro od kilkunastu lat, ma za sobą wiele muzycznych spotkań z artystami takimi jak Dominik Mokrzewski, Michał Kasperek, Ksawery Wójciński, Ray Dickaty, Michał Małota, Wojtek Traczyk , John Cornell, Viktar Siamaška, Jarosław Majewski, Mr. Marulin, Paweł Szpura, Bartek Kalinka i z wieloma innymi. Pozostaje pod silnym wpływem saksofonisty Raya Dickaty’ego, z którym współpracuje od 2011 roku. Od wielu lat wraz z zespołem Polski Jad (+Agata Wińska, Dominik Mokrzewski) oraz samodzielnie, ilustruje muzycznie spektakle niezależnego teatru Katarzyny Wińskiej (Teatr Opera Buffa oraz KinoTeatr Bluboks). W 2016 nagrał rockowy album “Kenia” z zespołem Ryby (Thin Man Records). W 2019 ukazała się jego solowa płyta bluesowa „First Recordings”. Obecnie, poza występami z Dominikiem Mokrzewskim i Olgierdem Dokalskim, koncertuje z zespołem Warsaw Improvisers Orchestra, Deviant Blues a także Kalinka/Kasperek/Kwapisiński/Małkowski. Zafascynowany wolnością ruchu po warsztatach u japońskiego mistrza butoh Atsushi Takenouchi. Nie mniejsze wrażenie zrobiły na nim warsztaty z Michaelem Zerangiem i Jerzym Mazzolem oraz spotkanie na scenie Pardon To Tu z Ingebrigt Haker Flaten (2011).
 
Dominik “Dodos” Mokrzewski – perkusista, improwizator, z wykształcenia filozof, nauczyciel w jednym z warszawskich liceów. W muzyce przede wszystkim fascynuje go polirytmia i improwizacja, które stara się łączyć w swoich projektach. Oprócz zespołu Skerebotte Fatta gra w zespolach: Niechęć (od 2022), Devian Blues, Robactwo, Infant Joy Quintet, Light Star Guiding, Ryby, Motrame (Mełech/Traczyk/Mokrzewski), Adamant (Zieliński/Cieślak/Mokrzewski), Dogoni (Wrzosek/Mokrzewski), Polski Jad (Wińska/Małkowski). Współtworzy z Rayem Dickatym Warsaw Improvisers Orchestra. Brał udział w projektach Line of Fire trio, PatoMazo, Volno, Śmierć i Łzy, Monkey Business, Straszne rzeczy, Biegli. Animował muzyczne wydarzenia w galerii Praca (cykl Wolne Loty z Mikołajem Chylakiem). Dominika Mokrzewskiego można było usłyszeć na takich płytach: z Infant Joy Quintet “New Ghosts”, w zespole Ryby – “Kenia” , z Warsaw Improvisers Orchestra “CSW 14.03.2015 , ze Skerebotte Fatta „Selftitled”, „Riders from the Ra” , „Appaz”, z zespołem Rdza „Yass Improvisation”, z Light Star Guiding, z Robactwem “Miękkie miasta” .
 
Olgierd Dokalski – trębacz, kompozytor, scenarzysta. Zainteresowany szeroko pojętą kulturą ludową. Z wykształcenia cybernetyk, niedoszły antropolog kultury. Założyciel i lider czerpiącego z estetyk postrocka, folku i jazzowej awangardy kwintetu Daktari. W 2012 roku na zamówienie festiwalu Nowa Muzyka Żydowska powołał do życia polsko-izraelsko-belgijski kwartet nor cold (Multikulti Project 2013), z którym interpretował sefardyjskie pieśni z Bałkanów z początku XX wieku. Związany także z grupami kIRk, WIO oraz Skerebotte Fatta..

W 2016 roku w Fundacji Kaisera Söze ukazał się jego solowy debiut p.t. “Mirza Tarak”, na którym to w formule koncept albumu daje upust swoim kulturoznawczo-genealogicznym zainteresowaniom. Obecnie pracuje nad jego kontynuacją. Olgierd Dokalski dzielił scenę m.in. z Phil Minton, Famadou Don Moye, Joelle Leandre, Jim Black, Ingebrigt Håker Flaten (The Thing), Ralph Alessi, Ray Dickaty, Krzysztof Knittel, Rafał Latecki, Zeger Vandenbusche czy Oori Shalev.