konfro22-cover-fb

 27 KONFRONTACJE TEATRALNE


1-30 października 2022



MIEJSCA:
Centrum Kultury w Lublinie, Studio TVP Lublin, Teatr im. J. Osterwy, Centrum Spotkania Kultur
program, szczegóły: konfrontacje.pl / ck.lublin.pl

 

PROGRAM:
 >1 października / sobota [PROLOG]
godz. 16:30 – Spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem. Prowadzenie: Janusz Opryński / Sala
Czarna CK / wstęp wolny
godz. 18:00 – „Sztuka intonacji” + spotkanie, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy / reż.
Tadeusz Słobodzianek / Sala Widowiskowa CK / 40/50 zł

> 12 października / środa
godz. 19:00 – „Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach”, Teatr Polski Bydgoszcz /
Komuna Warszawa/ reż. Anna Smolar / Sala Widowiskowa CK / 30/40 zł

> 15 października / sobota
godz. 19:00 – Natalia Przybysz: Zaczynam się od miłości – koncert / Sala Widowiskowa CK /
70/80 zł (siedzące), 60/70 zł (stojące)

> 17 października / poniedziałek
godz. 19:00 – „Byk”, Teatr Studio / reż. Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch /
tłumaczenie na PJM / Sala Widowiskowa CK / 40/50 zł
godz. 20:30 – Spotkanie ze Szczepanem Twardochem i Robertem Talarczykiem.
Prowadzenie: Jacek Wakar / Sala Widowiskowa CK / wstęp wolny

> 20 października / czwartek
godz. 19:00 – „Powrót do Reims”, Teatr Łaźnia Nowa / Nowy Teatr w Warszawie / reż.
Katarzyna Kalwat / Studio TVP Lublin / 50/60 zł

> 22 października / sobota
godz. 19:00 – „Biblia: Próba”, Teatr im. W. Horzycy / reż. Jernej Lorenci / Sala Widowiskowa
CK / 30/40 zł

> 23 października / niedziela
godz. 19:00 – „Biblia: Próba”, Teatr im. W. Horzycy / reż. Jernej Lorenci / audiodeskrypcja /
Sala Widowiskowa CK / 30/40 zł

> 26 października / środa
godz. 19:00 – „Badania ściśle tajne” + spotkanie, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu /
reż. Norbert Rakowski / Sala Operowa CSK / 40/50 zł

> 27 października / czwartek
godz. 18:00 – „Nad Niemnem”, Teatr im. Juliusza Osterwy / reż. Jędrzej Piaskowski/ Teatr im.
Juliusza Osterwy / 95/75, 80/60, 60/40, 40/20 zł (sektory: premium, I, II, III)

> 28 października / piątek
godz. 19:00 – „KONGRES FUTUROLOGICZNY”, Teatr Czytelni Dramatu / reż. Daniel
Adamczyk / Sala Czarna / 25/35 zł
30 października / niedziela
godz. 19:00 – „W tłumaczeniu”, Wrocławski Teatr Współczesny / reż. Wojtek Ziemilski /
spektakl w PJM / Sala Widowiskowa CK / 25/35 zł

Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy Sztuka intonacji, reż. Anna Wieczur
W małych zadymionych mieszkaniach, przy kawiarnianych stolikach, przy czarnej herbacie i kawie po turecku, przy wódce i winie, toczą się rozmowy o istocie teatru. Na czym polega fenomen najbardziej uznanych twórców teatru XX wieku? Dlaczego okazali się reformatorami? Kiedy uczeń przerasta mistrza, tworzą się legendy, a gdy fundamentalne
pytania padają na podatny grunt, w sztuce zaczyna się rewolucja…

Teatr Polski Bydgoszcz / Komuna Warszawa Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach, reż. Anna Smolar
Co czujemy na widok policji? – Strach? Niepokój? Ulgę? Zaufanie? Wdzięczność? Czy wierzymy w przemoc wolną od gry emocji, władzy i polityki, stosowaną wyłącznie w oparciuo procedury podlegające społecznej kontroli? A jeśli jako cywile nie lubimy resortów siłowych, to czy bylibyśmy gotowi wziąć ich obowiązki we własne ręce – odcinać wisielców, obezwładniać chuliganów, robić zdjęcia ofiarom wypadków i ochraniać protesty, z którymi się radykalnie nie zgadzamy?

 Teatr Studio – Byk, reż. Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch
Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok,skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…?

Teatr Łaźnia Nowa / Nowy Teatr w Warszawie – Powrót do Reims, reż. Katarzyna Kalwat
Spektakl inspirowany książką wybitnego francuskiego socjologa Didiera Eribona. W młodości Eribon wyjechał z robotniczych przedmieść Reims i zamieszkał w Paryżu. Umożliwiło mu to coming out, otworzyło drogę do społecznego awansu, ujawniło także poczucie wstydu związane z robotniczym pochodzeniem. Po śmierci ojca autor wraca w rodzinne strony, by skonfrontować się z własną przeszłością i tożsamością klasową.

Teatr im. W. Horzycy – Biblia: Próba, reż. Jernej Lorenci
Bohaterowie Biblii szukają odpowiedzi. Pytają o sens cierpienia, miłość, przyszłość. Zupełnie tak ja my, którzy czujemy, że świat pogrąża się w mroku. Błądzimy i szukamy światła.Ile będą warte zasady etyczne, jeśli znany nam świat rozpadnie się? Gdzie jest przestrzeń, w której możemy odnaleźć swoją prawdę? Ale czy dzisiaj można jeszcze poznać prawdę? Czy zostały nam już tylko słowa z Księgi Koheleta: ,,marność nad marnościami, wszystko marność”?

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu – Badania ściśle tajne, reż. Norbert Rakowski
„Ściśle tajne” to wszystko to, co ukrywamy przed światem – marzenia, troski, niepoprawne przekonania, najskrytsze myśli. To miejsce, do którego nie mają dostępu nawet najbliżsi. „Badania” natomiast kojarzą się z jakimś procesem naukowym. Sztuka „Badania ściśle tajne” Iwana Wyrypajewa – jednego z najbardziej cenionych współczesnych dramatopisarzy, jest niezwykle inteligentną, psychologiczną grą, która wciąga niczym kryminalna łamigłówka.

Teatr im. Juliusza Osterwy – Nad Niemnem, reż. Jędrzej Piaskowski
Eliza Orzeszkowa opublikowała książkową wersję „Nad Niemnem” dokładnie 25-lat po wybuchu powstania styczniowego. Tłem powieści jest historia dwóch żyjących obok siebie
rodzin szlacheckich – średnio zamożnych Korczyńskich i zubożałych, żyjących jak chłopi Bohatyrowiczów.

Teatr Czytelni Dramatu – KONGRES FUTUROLOGICZNY, reż. Daniel Adamczyk
W niedalekiej przyszłości, w świecie owładniętym kryzysem demograficznym i klimatycznym,odbywa się Światowy Kongres Futurologiczny. Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i naukowiec wjednej osobie, wysłany na ten nietypowy i barwny zjazd, podejmuje próbę zrozumienia wydarzeń, które szybko przyjmują nieoczekiwany obrót. W oparach maskonów, wśród dźwięków tajemniczego koncertu, wraz z głównym bohaterem dociekamy prawdy o świecie, który coraz bardziej przypomina… futurystyczny lunapark halucynacji.



Wrocławski Teatr Współczesny – W tłumaczeniu, reż. Wojtek Ziemilski
Performatywny monodram Adama Stoyanova, wybitnego głuchego poety i aktora. Twórcy spektaklu, Wojtek Ziemilski i Wojtek Pustoła, postawili przed aktorem zadanie – z pozoruproste – przetłumaczenia kilku wierszy Różewicza na Polski Język Migowy. Wspólnie z tłumaczką, Katarzyną Głozak, aktor próbuje przekazać utwory Różewicza w języku, który wymaga nie tylko innej semantyki, ale całkowicie innego konstruowania znaczeń. Poezja Różewicza jest budowana na scenie od nowa, ujawniając nieoczywiste interpretacje i zaskakujące, a czasem kontrowersyjne sensy. Jednocześnie spektakl staje się opowieścią o języku migowym, języku cielesnym, trójwymiarowym, który gestem i mimiką buduje.

MUZYKA:
Natalia Przybysz: Zaczynam się od miłości – koncert
Natalia Przybysz to jeden z najciekawszych kobiecych głosów na rodzimej scenie muzycznej, ale także kompozytorka i autorka tekstów. Pomysł na album „Zaczynam się od miłości” zrodził się podczas spotkania Natalii Przybysz i Kamila Sipowicza. Spadkobierca dorobku Kory powierzył Natalii zebrane i niewydane dotąd w formie piosenek zapiski legendy polskiej sceny muzycznej. Tytuł stanowi parafrazę tytułu zbioru tekstów Kory wydanych w formie książki.
Płyta zawiera niezaśpiewane dotąd teksty Kory z muzyką skomponowaną przez Natalię oraz jej zespół – Jurka Zagórskiego, Mateusza Waśkiewicza, Pata Stawińskiego i Kubę
Staruszkiewicza. Obok siedmiu tekstów Kory na płycie znajdują się dwie autorskie piosenki Natalii – „Zew” o terapeutycznych działaniach przyrody podczas pandemii oraz „Jest Miłość” o obcowaniu z twórczą energią drugiej kobiety. Premiera miała miejsce 11 marca 2022.
Pierwszym singlem promującym wydawnictwo był utwór „W oku cyklonu”. Natalia Przybysz dała się poznać w roku 2001, kiedy to wraz z siostrą Pauliną zadebiutowały współtworząc Sistars. Po zakończeniu działalności zespołu, Natalia skupiła się na solowej karierze i poszukiwaniach własnej artystycznej drogi. Artystka jest laureatką Fryderyków, m.in. za album roku pop („Światło nocne”, 2018 oraz „Jak malować ogień”, 2020), album roku rock oraz utwór roku.

SPOTKANIA:
Spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem
Tadeusz Słobodzianek jest zaliczany do najwybitniejszych polskich dramatopisarzy współczesnych.
Jego „Nasza klasa” nawiązująca do „Umarłej klasy” Kantora to jedyny tekst dramatyczny nagrodzony Nagrodą Literacką „Nike” (2010). Po raz pierwszy w czytaniu zaprezentowany został w Lublinie, na „Konfrontacjach Teatralnych” w 2008 roku. Tegoroczną edycję Festiwalu rozpoczniemy od prezentacji spektaklu opartego na dwóch
dramatach Tadeusza Słobodzianka: „Sztuka intonacji” i „Powrót Orfeusza”. Oba teksty wchodzą w skład pentalogii o teatrze, których głównym bohaterem jest twórca Teatru

 

Laboratorium – Jerzy Grotowski. W „Kwartetach otwockich”, na które składa się pięć dramatów: „Geniusz”, „Sztuka intonacji”, „Powrót Orfeusza”, „Krzew gorejący” i „Helsinki”, odnajdziemy tak wybitne postaci polskiego teatru, jak Tadeusz Kantor, Ludwik Flaszen, Kazimierz Dejmek czy Konrad Swinarski.
Zręcznie napisane, inteligentne, chwilami zabawne sztuki na czworo wykonawców, grając z biografią Grotowskiego, legendą i plotką o nim (i nie tylko), wciągają stopniowo w coraz głębszą i wcale niekoniecznie zabawną refleksję o sztuce we współczesnym świecie, sensie jej uprawiania i relacji między artystami a władzą. Skomponowane w czasie pandemii, przynoszą niejednoznaczną i gorzką prawdę o teatrze, nawet może mniej z czasów Grotowskiego, a bardziej współczesnym. Pytają o skuteczność teatru, o jego wpływ na życie, o relację między teatrem – sztuką gry dążącej do mistrzostwa – a prawdą, w świecie, który sam staje się coraz bardziej teatralny, choć (to tylko pozorny paradoks) sztuką teatru niespecjalnie się interesuje. Na temat powyższych kwestii oraz czy naprawdę „tylko w teatrze możemy być wolni” porozmawiają Tadeusz Słobodzianek i Janusz Opryński.


Spotkanie ze Szczepanem Twardochem i Robertem Talarczykiem [PJM]
Szczepan Twardoch to zdecydowanie jeden z najbardziej cenionych, współczesnych, polskichautorów.
Za swoje bestsellerowe powieści: Morfinę (2012), Dracha (2014), Króla (2016), Królestwo (2018) i Pokorę (2020) został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, między innymi Paszportem „Polityki”, Nagrodą im. Kościelskich, Brücke Berlin-Preis, ŚląskimWawrzynem Literackim, Nagrodą Kulturalną Onetu O!Lśnienie, Nagrodą Czytelników Nike i rekordową liczbą nominacji (między innymi do nagród Nike, Gdynia i Angelus). Prawa do jego powieści zostały sprzedane do kilkunastu krajów.
Mieszka w Pilchowicach na Górnym Śląsku. Jako kronikarz tożsamości tego regionu Szczepan Twardoch stworzył portret zmagań ze śląskością i męskością w swojej książce „Byk”. To pierwszy utwór napisany przez tego autora z myślą o scenie teatralnej. Jego bohater, Robert Mamok, to zmagający się z własną tożsamością pięćdziesięcioletni rozwodnik. Mężczyzna uwikłany jest w wizerunkowy skandal, z którego, jak się zdaje, nie ma dobrego wyjścia.
Całości dopełnia rodzinna tajemnica i skomplikowane relacje z bliskimi wynikające z surowego śląskiego wychowania. O tym zderzeniu emocji: wściekłości, agresji i pretensji
z czułością i szacunkiem Jacek Wakar porozmawia podczas Konfrontacji Teatralnych z Robertem Talarczykiem – odtwórcą głównej roli i współreżyserem oraz samym Szczepanem Twardochem.

 

BILETY:
 na spektakle w Centrum Kultury:
25/35 zł / 30/40 zł / 40/50 zł – ulgowy/normalny
bilety dostępne: w kasie Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12; online:
bilety ulgowe przysługują: uczniom/studentom; posiadaczom Karty Dużej Rodziny,
Rodziny Trzy Plus, Karty Absolwenta UMCS;

 na koncert Natalii Przybysz w Centrum Kultury:
60/70 zł (stojące) / 70/80 zł (siedzące) – ulgowy/normalny
bilety dostępne: w kasie Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12; online

na spektakl w Studio TVP Lublin:
50 zł – ulgowy / 60 zł – normalny
bilety dostępne: w kasie Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12; online

na spektakl Nad Niemnem” w Teatrze im. J. Osterwy:
20/40 zł / 40/60 zł / 60/80 zł / 75/95 zł – ulgowy/normalny
bilety dostępne w kasie Teatru im. J. Osterwy