Plakat reklamujący dziesiąte urodziny cyklu "Miasto movie".

 

 

Optymistycznie i wesoło | 

10. urodziny Miasto movie

urodzinowy program na październik

Dokładnie 3 października 2012 roku odbył się pierwszy pokaz w ramach projektu Miasto movie. Miało to miejsce jeszcze w starej siedzibie Warsztatów Kultury, przy ul. Popiełuszki 5, zaś film jaki wtedy obejrzeli widzowie to legendarne „Lisbon Story” w reżyserii Wima Wendersa. Przez kolejnych dziesięć lat cykl działał nieprzerwanie w wielu różnorodnych odsłonach, począwszy od klasycznych środowych wieczorów w siedzibie instytucji, poprzez letnie kino plenerowe, specjalne pokazy dla najmłodszych, kino z muzyką na żywo, na rozrywkowych projekcjach z kaset VHS kończąc. Przez te wszystkie lata Warsztaty Kultury w Lublinie zaprezentowały kilkaset unikalnych tytułów filmowych, reprezentujących różne nurty i gatunki oraz etapy rozwoju światowej kinematografii.

Wielkim sukcesem całego przedsięwzięcia jest dla fakt, iż przez cały ten okres jest z nami nasza wspaniała, wierna widownia, dla której, tak jak i dla nas, Miasto movie stało się ważną częścią życia. To dla tych osób, kinomanów i kinomaniaczek, warto i należy przygotowywać ambitny, wartościowy i nieoczywisty program filmowy. Kiedy zaczynaliśmy 10 lat temu jednym z naszych założeń było zwiększenie jakościowej oferty filmowej w mieście. Dziś, patrząc z perspektywy czasu, mamy poczucie, że udało nam się ten cel osiągnąć. W najbliższym miesiącu zapraszamy na wspólne świętowanie oraz specjalny, urodzinowy program Miasto movie. – mówi Rafał Chwała, Warsztaty Kultury w Lublinie.

 

Program na październik 2022:

> 3 października 2022, godz. 19.00 – „Lisbon Story”, reż. Wim Wenders, czas 100’, 1994 r. – specjalny pokaz urodzinowy

Lisbon Story – niezwykły hołd Wima Wendersa złożony pięknemu, pełnemu tajemnic i uroku miastu, ale też ukłon w stronę samej idei kina jako sztuki. Pretekstowa fabuła wędrówki głównego bohatera – operatora dźwięku – w poszukiwaniu swego przyjaciela reżysera, jest w rzeczywistości podróżą w głąb świata dźwięków, kolorów i obrazów Lizbony. Jest też ciepłą refleksją nad istotą i naturą sztuki. Jak twierdzi sam Wenders, był to też w tamtym czasie jego mały wkład w obchody stulecia kina. Siłą „Lisbon Story” jest również bez wątpienia zjawiskowa ścieżka dźwiękowa. Film wypełniają bowiem utwory legendarnej grupy Madredeus, stanowiące idealne dopełnienie tego niezwykle kameralnego i hipnotycznego dzieła.


> 5 października 2022, godz. 19.00 – „Na noże”, reż. Rian Johnson, czas 130’, 2019 r.

Na noże – Rian Johnson to obecnie jeden z najciekawszych reżyserów w światowym kinie rozrywkowym, spadkobierca stylu Stevena Spielberga, Petera Jacksona czy Roberta Zemeckisa. Podobnie jak wymienieni autorzy potrafi on sprawnie łączyć humor, przygodę, tajemnicę i magię kina, tworząc inteligentne i niebanalne filmy. Udowodnił to zarówno w formacie serialowym (odcinki „Breaking Bad”), jak i na dużym ekranie („Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi” czy właśnie „Na noże”). Ten ostatni film to znakomity kryminał z gwiazdorską obsadą, na czele z Danielem Craigiem, Christopherem Plummerem czy Aną de Armas. Całość utrzymanej w duchu prozy Agathy Christie zagadki zaczyna się na przyjęciu urodzinowym 85-letniego pisarza, na którym zgromadzili się wszyscy jego bliscy.


> 6 października 2022, godz. 20.00 – Miasto movie analogowo: VHS-y w Bałaganie
 
„Zabójcza broń”, reż. Richard Donner, czas 113’, 1987 r.

Zabójcza broń – pierwsza odsłona jednej z najlepszych i najważniejszych serii w historii filmu sensacyjnego. Reżyser Richard Donner, wybitny specjalista od kina rozrywkowego („Goonies”, „Omen”), tworzy tu wybuchową mieszankę kina akcji, komedii, feel-good movie oraz kryminału. „Zabójcza broń” na lata wyznaczyła wzorzec tego typu produkcji i – co ważne i bardzo rzadkie – trzymała równy, wysoki poziom przez kolejne trzy odcinki. Jednym z czołowych atutów, poza świetnym scenariuszem Shane’a Blacka, są doskonałe kreacje aktorskie dwóch głównych bohaterów. Mel Gibson, jako szalony i ekscentryczny Martin Riggs oraz Danny Glover, jako stateczny i opanowany Roger Murtaugh, bez wątpienia na stałe zapisali się w historii światowego kina. Ich przeciwnikiem w pierwszej części cyklu był zaś świetny Gary Busey, jako przerażający pan Joshua. Po latach „Zabójcza broń” nie straciła absolutnie nic ze swego uroku i wciąż ogląda się ją z wielką przyjemnością. 

 „Szklana pułapka”, reż. John McTiernan, czas 131’, 1988 r.

Szklana pułapka – zdaniem wielu najlepsza, a na pewno najbardziej ikoniczna część legendarnej  serii. Pierwsze spotkanie z policjantem Johnem McClaynem i jego pojedynek z terrorystami, którzy opanowali wieżowiec Nakatomi Plaza to arcydzieło kina akcji i pozycja kultowa dla wielu kinomanów. Na ogromny sukces filmu złożyło się kilka kluczowych czynników: znakomita reżyseria i inscenizacja autorstwa Johna McTiernana („Predator”, „Polowanie na Czerwony Październik”), doskonale wyważone proporcje pomiędzy akcją, humorem i dramatem, osadzenie filmu w okresie bożonarodzeniowym, co dodaje mu unikalnej aury, czy wreszcie genialny Alan Rickman jako czarny charakter Hans Gruber. Pomimo tych wszystkich zalet, nie byłoby tego sukcesu, gdyby nie życiowa kreacja Bruce’a Willisa, który rolą w „Szklanej pułapce” wspiął się na szczyt Hollywood i pozostał tam na długie lata. John McClayne w jego wykonaniu to bohater mimo woli, w podartym podkoszulku, zmęczony i cyniczny, a jednocześnie odważny, brawurowy i kochany przez miliony kinomanów na całym świecie.

>  7 października 2022, godz. 19.00 – “Oblicza kina” – nocny maraton w Miasto movie 

 „Żeby nie było śladów”, reż. Jan P. Matuszyński, czas 160’, 2021 r.

Żeby nie było śladów – po ogromnym sukcesie „Ostatniej rodziny”, czyli filmowej opowieści o losach rodziny Beksińskich, Jan P. Matuszyński postanowił zmierzyć się z jednym z najbardziej tragicznych epizodów mrocznego okresu komuny. Reżyser daje nam swoje spojrzenie na historię Grzegorza Przemyka – studenta pobitego na śmierć przez funkcjonariuszy milicji. Jest rok 1983, tuż po stanie wojennym, atmosfera w Polsce jest duszna i napięta. W tych beznadziejnych okolicznościach próbują odnaleźć się młodzi ludzie, w tym Jurek Popiel (w tej roli Tomasz Ziętek), student i kolega Grzegorza Przemyka. Jak się niebawem okaże jest on jedynym świadkiem zbrodni jaką popełnili milicjanci. Od tej pory czeka go trudna, ryzykowna i pełna niebezpieczeństw walka o sprawiedliwość. W batalii z bezdusznym, komunistycznym aparatem władzy wspomaga go matka zmarłego Przemyka – słynna poetka i opozycjonistka Barbara Sadowska (w tej roli Sandra Korzeniak). 

 „Boscy”, reż.Mariano Cohn, Gaston Duprat , czas 114’, 2021 r.

Boscy – hiszpańsko-argentyński komediodramat, traktujący m.in. o sensie i istocie sztuki, jak i samym procesie kręcenia filmu. Akcja „Boskich” zaczyna się w chwili, gdy bajecznie bogaty milioner zapragnie zapisać się w historii światowej kinematografii i wyprodukować filmowe arcydzieło. Jak się łatwo domyślić, zadanie nie należy do najprostszych. Podejmuje się go jednak tyleż wybitna, co ekscentryczna reżyserka Lola (w tej roli Penelope Cruz). Jednym z jej pierwszych kroków jest skompletowanie obsady na miarę oczekiwanego arcydzieła. Do głównych ról Lola zatrudnia więc ikonę i żywą legendę teatru Ivana (Oscar Martinez) oraz hollywoodzkiego gwiazdora i celebrytę Felixa (Antonio Banderas). Od tej pory reżyserce przyjdzie mierzyć się z poskromieniem ego obu aktorów, wielkimi oczekiwaniami milionera, szaloną produkcją i własnymi problemami. „Boscy” to świetna zabawa, a  jednocześnie mądre spojrzenie na świat współczesnego kina. 

 „Zagubiona autostrada”, reż. David Lynch , czas 135’, 1997 r.

Zagubiona autostrada – jeden z najlepszych i jednocześnie najbardziej reprezentatywnych filmów w bogatym katalogu Davida Lyncha. Mistrz postmodernizmu, tajemnicy i suspensu jest tu u szczytu formy, dając widowni to, co najlepsze ze swojego autorskiego stylu. Historia „Zagubionej autostrady” zaczyna się w chwili, gdy odnoszący sukcesy saksofonista Fred (Bill Pullman) znajduje na progu swojej willi tajemniczą kasetę wideo. Nagranie tam umieszczone jest zapisem brutalnego morderstwa, zaś ofiarą wydaje się być żona Freda – Renee (brawurowa w podwójnej roli Patricia Arquette). Jak to jednak bywa u Lyncha, prawda obiektywna bardzo szybko znika gdzieś za zasłoną mrocznych wizji, aluzji i niedopowiedzeń. Od tej pory świat Freda zmieni się w odrealnioną i surrealistyczną podróż tytułową autostradą. Niesamowitego klimatu dziełu Lyncha dodaje też doskonała ścieżka dźwiękowa, w której prym wiodą takie tuzy jak David Bowie, Angelo Badalamenti, Lou Reed, Barry Adamson czy Trent Reznor. 

> 8 października 2022, godz. 20.00 – Gorączka sobotniej nocy w Bałaganie – impreza z muzyką filmową

Gorączka sobotniej nocy w Bałaganie – impreza z muzyką filmową
Muzyczna noc dla miłośników kina i nie tylko. Przez cały wieczór w Bałaganie królować będą brzmienia z kultowych filmowych soundtracków, przeboje wykorzystane w kinowych hitach, jak również mniej znane piosenki z niszowych produkcji. Będzie tanecznie i imprezowo, ale momentami także lirycznie za sprawą najpiękniejszych tematów muzycznych z klasyki kina. Jak na urodzinowy bal przystało będzie to impreza przebierana, zatem wszelkie kreacje filmowe mile widziane!

> 12 października 2022, godz. 19.00 – „Gra”, reż. David Fincher, czas 128‘, 1997 r.

Gra – prawdziwa perła w bogatym katalogu Davida Finchera, a przy okazji jeden z najlepszych filmowych thrillerów przełomu wieków. Milioner Nicholas Van Orton (w tej roli świetny Michael Douglas) zbliża się do swoich 48 urodzin. W jego monotonnym, uporządkowanym i jednocześnie nudnym życiu urodzinowa data nie jest specjalnie ważnym wydarzeniem. Wszystko zmienia jednak prezent, jaki funduje mu młodszy brat (grany przez Seana Penna), zapraszając go do tajemniczej i pełnej niejasności gry. Od tej pory granica między zabawą a realnym zagrożeniem zacznie się zacierać, zaś Nicholas szybko przekona się, że gra, w której bierze udział, pozbawiona jest logicznych reguł.

> 19 października 2022, godz. 19.00 – „Wszystko o mojej matce”, reż. Pedro Almodovar, czas 101’, 1999 r.

Wszystko o mojej matce – obsypany deszczem nagród, w tym m.in. Oscarem, Złotym Globem i BAFTĄ, słynny obraz Pedro Almodovara. Opuszczona przez męża Manuela mieszka wraz nastoletnim synem Estebanem. Chłopak za chwilę ma świętować swoje 17. urodziny, a jako że oboje z matką kochają teatr, planują wybrać się na “Tramwaj zwany pożądaniem”, w którym gra ich ulubiona aktorka Huma Rojo. Po serii burzliwych zdarzeń Manuela postanawia wybrać się w podróż do Barcelony, żeby odnaleźć dawno niewidzianego ojca Estebana. Na miejscu nawiązuje też nić porozumienia z młodą zakonnicą – siostrą Rosą (w tej roli ulubiona muza Almodovara, Penelope Cruz).

> 26 października 2022, godz. 19.00 – „Uczniowska balanga”, reż. Richard Linklater, czas 103’, 1993 r.

Uczniowska balanga – październikowe świętowanie w Miasto movie zakończy słynna „Uczniowska balanga” w reżyserii Richarda Linklatera. Ten młodzieżowy komediodramat z biegiem lat zyskał status dzieła kultowego, a niektóre cytaty (na czele ze słynnym „alright, alright, alright” autorstwa Matthew McConaugheya) weszły do kanonu popkultury. Akcja filmu dzieje się podczas ostatniego dnia roku szkolnego, kiedy to cała młodzież w typowym amerykańskim miasteczku przygotowuje się do wielkiej wieczornej imprezy. Linklater kreśli przenikliwy, ale jednocześnie ciepły i empatyczny portret pokolenia lat 70-tych. W młodych bohaterów wcielają się zaś m.in. wspomniany McConaughey, Milla Jovovich, Ben Affleck czy Rory Cochrane. Całości dopełnia znakomita ścieżka dźwiękowa. 

 

„Oblicza kina” – nocny maraton w Miasto movie 
Od początku historii Miasto movie organizatorzy starają się szeroko i wielowątkowo prezentować kino w jego różnorodnych aspektach. Ukazywać piękno operowania obrazem filmowym, gdzie fenomenalne zdjęcia oraz montaż potrafią stworzyć prawdziwą sztukę. Zabierać widzów do magicznych krain i światów, bowiem kinematografia potrafi być wspaniałym wehikułem w służbie wyobraźni twórców. Czerpać zarówno z wielkich, epickich narracji, jak i historii kameralnych i bliskich życiu. Poruszać fundamentalne, nierzadko trudne dla świata tematy, ale też dawać uśmiech i rozrywkę. Wreszcie uchwycić istotę kina jako unikalnego medium i zjawiska kulturowego, które rodząc się blisko 130 lat temu zmieniło oblicze świata. Urodzinowy nocny maraton będzie próbą uchwycenia różnych emocji i konwencji współczesnego filmu oraz wyprawą do magicznej krainy kinematografii.