inne-brzmienia

Wschód Kultury – Inne Brzmienia
6–9 lipca 2023
Błonia pod Zamkiem w Lublinie
Wstęp wolny

 

Ladytron, Stian Westerhus i Nuha Ruby Ra otwierają listę wyjątkowych artystów i artystek jakich będziemy gościć w Lublinie w dniach 6-9 lipca 2023 podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia. Jak co roku czeka na nas prawdziwa muzyczna uczta i możliwość obcowania z unikalnymi zjawiskami muzycznymi z całego świata. To 16. edycja lubelskich Innych Brzmień, a 10. w ramach Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez 3 miasta wschodniej Polski – Lublin, Białystok i Rzeszów. 


Tegoroczne ogłoszenia zaczynamy od legendarnej, brytyjskiej formacji Ladytron. Będzie to bez wątpienia koncert wyjątkowy, gdyż zespół, a w zasadzie ikona światowej sceny elektronicznej, jest świeżo po wydaniu nowego albumu, a w Lublinie pojawi się na jedynym polskim występie. Artyści z Liverpoolu, mający na koncie takie hity w duchu new romantic jak “Destroy everything you touch” czy “Seventeen”, będą jedną z gwiazd tegorocznej odsłony festiwalu. Ponadto mamy wielką przyjemność zapowiedzieć dwa nietuzinkowe projekty solowe, jak na Inne Brzmienia przystało, reprezentujące dwie kompletnie odmienne od siebie stylistyki muzyczne, a jednak idealnie pasujące do filozofii i idei naszego festiwalu. Pierwszy z nich to Stian Westerhus – wybitny gitarzysta i producent, na co dzień udzielający w się m.in. w takich formacjach jak Ulver, Jaga Jazzist czy Puma. Do Lublina przyjedzie ze swoim nowym, autorskim materiałem. Druga artystka to z kolei wschodząca gwiazda londyńskiej sceny niezależnej – Nuha Ruby Ra. Autorka tekstów, kompozytorka, w kreatywny sposób łącząca elektronikę, hip hop, ale też mocniejsze brzmienia post punkowe. Przyszłość z pewnością należy do niej, co bez wątpienia potwierdzi na lubelskim koncercie.  

Więcej o artystach i artystkach:
Ladytron – legenda brytyjskiej sceny elektro, łącząca w swojej twórczości pop, synth wave, shoegaze oraz awangardowe eksperymenty brzmieniowe. Zespół tworzą niezmiennie Helen Marnie (wokal, syntezatory), Mira Aroyo (wokal, syntezatory), Daniel Hunt (syntezatory, gitara elektryczna, wokal) i Reuben Wu (syntezatory). Ladytron jest jednym z nielicznych przykładów tego, jak w inteligentny i autorski sposób połączyć przebojowość z kreatywnymi, artystycznymi poszukiwaniami. Grupa powstała w 1999 roku w Liverpoolu, zaś jej nazwa nawiązuje wprost do jednego z hitów formacji Roxy Music, będącej dla artystów jedną z kluczowych inspiracji. Zresztą sam Brian Eno określił Ladytron jako swój ulubiony i jednocześnie najlepszy zespół popowy w Anglii. Podobną rekomendację wystawił grupie Trent Reznor, kiedy w 2007 roku zaprosił muzyków do otwierania europejskich koncertów Nine Inch Nails. Sukcesem były też wspólne trasy z Björk czy Goldfrapp, które utorowały Ladytron drogę do kariery międzynarodowej. Na przestrzeni lat zespół nagrał siedem albumów studyjnych, z czego najnowszy, doskonale przyjęty “Time’s Arrow”, wyszedł dosłownie kilka miesięcy temu. Na lubelskim koncercie muzycy zaprezentują materiał z tej płyty, ale z pewnością nie zabraknie też hitów z ponad dwudziestoletniego dorobku grupy.


Stian Westerhus – norweski mistrz gitary, producent i eksperymentator. Artysta znany z gry w wielu zespołach, na czele z Jaga Jazzist, Ulver czy Puma. Potrafi płynnie poruszać się pomiędzy gatunkami i estetykami, zawsze jednak zachowując swój charakterystyczny, autorski styl. W swoich solowych poszukiwaniach bierze na warsztat jazz, noise, elektronikę czy ambient, ale zdarza mu się też komponować piosenki mroczne, utrzymane w duchu dark wave. Pierwsze albumy nagrywał dla kultowej oficyny Rune Grammofon, kolejne m.in. dla House of Mythology czy All Ice Records. W 2023 roku ukaże się jego najnowsza solowa płyta, którą na pewno zaprezentuje słuchaczom w Lublinie. Koncerty Westerhusa to niesamowite doświadczenie dźwięku i różnych sposobów jego przetwarzania.


Nuha Ruby Ra – wokalistka, autorka i kompozytorka, tworząca na co dzień w Londynie. Uznawana dziś za jedną z największych nadziei współczesnej sceny brytyjskiej. Na koncie ma występy m.in. na festiwalu Glastonbury oraz najważniejszych światowych showcase’ach, na czele z The Great Escape, SXSW czy Reeperbahn. W ostatnim roku koncertowała wspólnie choćby z King Gizzard & the Lizard Wizard, Yard Act czy Viagra Boys. Jej styl to wypadkowa autorskich tekstów, elektroniki, hip-hopu, ale też post-punka czy grunge’u. Poza działalnością solową artystka udziela się też w alternatywnej grupie Arrows of Love. Obok aspektów muzycznych ważnym elementem w jej twórczości jest też strona wizualna: starannie wyreżyserowane, koncepcyjne wideoklipy oraz elementy video-artu podczas koncertów.
Wkrótce kolejne ogłoszenia, zarówno koncertowe, jak i związane z działaniami pozamuzycznymi, wśród których nie zabraknie doskonałego programu filmowego, wystaw, spotkań i premier literackich, wydarzeń dla dzieci i młodzieży oraz warsztatów i dyskusji dla profesjonalistów z branży muzycznej.

To Rococo Rot – legenda sceny niemieckiej, łącząca elektronikę z żywym brzmieniem, włoscy mistrzowie poetyckiego nastroju z Dead Cat in a Bag, a także świetne polskie składy – szorstkie, Tuleje i Atol Atol Atol dołączają do listy wyjątkowych artystów i artystek jakich będziemy gościć w Lublinie w dniach 6-9 lipca 2023 podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia. Co istotne, każdy z tych zespołów związany jest z kultową oficyną Gusstaff Records, która w tym roku świętuje swoje 25. urodziny i której barwną historię opowiemy. To Rococo Rot – ten pochodzący z Berlina zespół zasłynął z doskonałego połączenia brzmień elektronicznych z żywym, analogowym graniem. Do historii przeszedł cytat z magazynu Pitchfork, opisujący muzykę grupy jako “brzmiącą całkowicie cyfrowo, a jednak w 100% ludzką”. Niemieckie trio, założone w 1995 roku, działało z sukcesami aż do roku 2014, po czym zawiesiło swoją działalność. Lubelski koncert będzie więc wydarzeniem bez precedensu i swoistą reaktywacją formacji. Od 2014 roku To Rococo Rot zagrało bowiem tylko jeden, wyjątkowy koncert jubileuszowy na festiwalu w Düsseldorfie, a było to w grudniu 2022 roku. W tym samym roku artyści wydali również, ku wielkiej radości swoich fanów, niepublikowane do tej pory nagrania z okresu działania kultowego John Peel Sessions. Ich wizyta w Lublinie będzie zatem absolutnie wyjątkową i niepowtarzalną okazją do posłuchania na żywo tego zasłużonego zespołu.


Dead Cat in a Bag – pochodzące z Turynu trio słusznie uchodzi dziś za jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych zespołów na włoskiej scenie. Ich muzyka to z jednej strony kontynuacja artystycznej ścieżki wytyczonej przez legendarnych songwriterów w stylu Toma Waitsa, Nicka Cave’a czy Leonarda Cohena. Z drugiej, można tu odnaleźć cały katalog odniesień do ilustracyjnej muzyki teatralnej czy filmowej. Grupa pomysłowo wykorzystuje muzykę tradycyjną, czerpiąc również inspiracje z literatury klasycznej (nazwa zespołu nawiązuje wprost do powieści “Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina) oraz folkloru. Do tego artyści dokładają bardziej współczesne, głośniejsze brzmienia, co razem daje niezwykle interesujący efekt. Na instrumentarium Dead Cat in a Bag składają się skrzypce, akordeon, bandżo oraz porcja dobrze zbalansowanej elektroniki. Przez ostatnią dekadę Włosi dzielili scenę m.in. z takimi wykonawcami jak Hugo Race czy Bonnie „Prince” Billy, a po lubelskim koncercie można być pewnym, że zaskarbią sobie uznanie także innobrzmieniowej widowni.


Atol Atol Atol – nowy projekt muzyków, którzy debiuty mają już dawno za sobą i dali się dobrze poznać w świecie polskiej alternatywy. Łukasz Plata (UZS – Ukryte Zalety Systemu, Przepych), Artur Soszyński (UZS – Ukryte Zalety Systemu) i Hubert Kostkiewicz (Kurws), zasileni przez wokalistkę Agatę Horwat, powołali do życia skład eksplorujący post-punkowe terytoria, nazywane przez samych muzyków „piwnicznym funkiem i przesiąkniętym dubem no-wave”. Debiutancki album Atol Atol Atol „Koniec sosu tysiąca wysp” ukazał się jesienią 2022 roku nakładem Gusstaff Records.


Tuleje – przy pierwszym kontakcie jest to trio reinterpretujące muzykę tradycyjną z regionu wschodniej Wielkopolski. Przy zagłębieniu się w temat, dochodzą jednak kolejne warstwy i konteksty, a Tuleje stają się zespołem wymykającym się prostej klasyfikacji. Proste, minimalistyczne instrumentarium, oparte o bębny, kontrabas oraz głos, jest w stanie w tym przypadku wygenerować cały wachlarz brzmień. Muzyka tradycyjna jest tu punktem wyjścia, w ślad za nią podążają jednak jazz, swobodna improwizacja czy też trans i groove przynależny muzyce rockowej. Tuleje stanowią też ciekawy i frapujący element w eklektycznym katalogu wytwórni Gusstaff Records.
szorstkie – zespół narodził się w trudnych czasach zarazy 2020 roku w studiu nagrań „Trzaski”, gdzieś pomiędzy Częstochową a starym lasem. Robert Kafel (Lewe Łokcie), Kamil Klama (Beukot) i Michał Klama (Pleń, Pi) swoją muzykę nazwali „pandemicznym hałasem”, ale będąc bardziej precyzyjną_ym, można zauważyć, że szorstkie porusza się w obszarach muzyki eksperymentalnej i awangardy, a ich kompozycje w dużej mierze opierają się na improwizacjach, wariacjach i tworzeniu różnych, dość jazgotliwych dźwięków. Debiutancka płyta zespołu ukazała się nakładem Gusstaff Records.





Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu oraz http://www.wschodkultury.eu/
Organizatorzy festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie oraz Kultura Dostępna.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Krzysztof Żuk Prezydent Miasta Lublin
Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia jest jednym z wydarzeń programu Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023.
Nasz Festiwal działa na rzecz równości płci w branży muzycznej w sieci Keychange.