jakefektywniesprzedawac-poradnik-min

Jak efektywnie sprzedawać – poradnik

Skuteczna sprzedaż jest podstawą sukcesu , bez względu na branżę prowadzonej działalności. Nie wystarczy, aby firma posiadała dobry produkt najwyższej klasy. Kluczowa jest umiejętność przekonania klientów do jego zakupu. Chodzi tutaj o wskazanie, czym Twoja oferta wyróżnia się na tle konkurencji. To podstawa efektywnego sprzedawania, które jest niezwykle istotne w biznesie.

Na co zwrócić uwagę

Poniżej znajduje się kilka najważniejszych aspektów, które trzeba brać pod uwagę przy sprzedawaniu. Po zapoznaniu się z nimi, będziesz wiedział, jak efektywnie przekonywać klientów do zakupu własnego produktu.

Dobierz techniki sprzedaży i marketingu 

Część decyzji o zakupie konkretnego produktu jest podejmowanych emocjonalnie i w niezbyt przemyślany sposób. W większości przypadków jest to jednak dłuższy proces. Klient stopniowo przechodzi od etapu uświadomienia sobie określonej potrzeby, przez ogólne zainteresowanie możliwymi rozwiązaniami, które pozwolą je spełnić i na końcu porównuje ze sobą różne oferty przed podjęciem ostatecznej decyzji. Sprzedaż warto prowadzić na każdej z wymienionych faz, ale umiejętnie dobierając narzędzia komunikacji. Jeśli interesuje Ciebie ciągły rozwój i poszerzanie swojej wiedzy, wypróbuj szkolenia firmowe pod okiem ekspertów z interesującej Ciebie branży.               

Towarzyszenie klientowi w drodze do zakupu

Pamiętaj, że efektywna i skuteczna sprzedaż to towarzyszenie klientowi w drodze do zakupu szukanej rzeczy, a nie zmuszanie go do kupna. Nieustanne nakłanianie do kupowania danego produktu, zarówno poprzez kampanię reklamową, jak i presję ze strony sprzedawcy – zazwyczaj przynosi skutek zupełnie odwrotny do zamierzonego. W obecnych czasach konsumenci prezentują wysoki poziom świadomości i doceniają możliwość samodzielnego podjęcia decyzji. Dobry sprzedawca, który zamierza efektywnie prowadzić swoją działalność, znając nawet tylko podstawy psychologii sprzedaży, doskonale to rozumie.

Pokazanie klientowi zalet sprzedawanego produktu

Jako sprzedawca powinieneś doradzać, wyjaśniać i podpowiadać klientowi w kwestii szukanego przez niego produktu. Postaraj się za każdym razem wskazać jego zalety, ale dopasować się do osoby kupującej, zamiast narzucać ton konwersacji. Nie możesz niechęcić swojego klienta już na samym początku rozmowy, tylko w spokojny i życzliwy sposób omówić plusy i minusy sprzedawanego produktu oraz odpowiedzieć na zadawane przez niego pytania.

Pamiętaj o personalizacji komunikacji z klientem

Na etapie sprzedaży, kiedy kontaktujesz się bezpośrednio z klientem, staraj się unikać stałych schematów i szablonów. To bardzo ważne podczas rozmowy między doradcą,  a kupującym. Osoba sprzedająca dany produkt powinna aktywnie wsłuchiwać się w to, co mówi klient i dobierać odpowiednie argumenty do jego potrzeb, zamiast stosować typowe stwierdzenia. Przy efektywnym sprzedawaniu musisz być elastyczny i starać się dostosować do klienta.

Określenie  grup docelowych klientów          

Na początek określ, do kogo konkretnie jest skierowana Twoja oferta. Świadomość, kim są odbiorcy znacznie ułatwia i przede wszystkim usprawnia sprzedaż. Jest  to ważne, ponieważ kiedy wiesz, kto jest Twoim potencjalnym klientem, możesz zaoszczędzić cenny czas koncentrując się tylko i wyłącznie na komunikacji z osobami, które faktycznie mogą być zainteresowane Twoimi produktami. Postaraj się również dobrać właściwy język komunikacji oraz stosuj efektywne  techniki sprzedaży, czyli takie które są dostosowane do potrzeb Twoich klientów.

Pierwszy kontakt ze swoim potencjalnym klientem

Rozpoczynając realne działania sprzedażowe, najistotniejsze jest nawiązanie pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem. Obecne czasy charakteryzują się tym, że nie ma już konieczności rozmowy w cztery oczy. W celu nawiązania kontaktu po raz pierwszy, wygodniej jest zadzwonić lub napisać e-mail. Zanim skontaktujesz się z osobą chętną do kupna danej rzeczy lub usługi, pomyśl o plusach i minusach sprzedawanego produktu oraz sporządź listę ewentualnych obiekcji rozmówcy. Bardzo dobrym pomysłem jest przygotowanie i wypracowanie sobie schematu rozmowy, który z biegiem czasu można będzie udoskonalić.

Skuteczna sprzedaż i marketing

Działania sprzedażowe i marketingowe firmy powinny być prowadzone w ramach spójnej strategii na tej samej płaszczyźnie. Sprzedaż polega na sfinalizowaniu transakcji, czyli ostatecznym przekonaniu kupującego, że trafił do właściwej osoby. Z kolei marketing odpowiada za zwrócenie uwagi klientów na Twoją firmę poprzez np. wysyłanie przez nich różnych zapytań ofertowych po zobaczeniu odpowiedniej reklamy. Jak widać oba etapy są bardzo ważne i bez zachowania spójności pomiędzy nimi nie możemy spodziewać się efektywnej sprzedaży. Musimy więc zadbać o to, aby w obu z tych etapów zapewnić klientowi, jak najlepszą obsługę.

Wysoka jakość obsługi klienta

Bardzo ważne przy sprzedawaniu szczególnie w sklepie internetowym jest zadbanie o bardzo wysoki poziom obsługi klientów. Kluczem do sukcesu firmy jest szybka reakcja na przesłane zapytania dotyczące oferty np. za pośrednictwem czatu online lub maila. Bardzo ważne przy obsłudze takich wiadomości jest podejść z dużą uwagą i wyrozumiałością do oczekiwań oraz potrzeb indywidualnych naszego klienta. Poza udzieleniem szybkiej i zadowalającej odpowiedzi , istotne jest także wejście w interakcję. Jeżeli użytkownik zada rozbudowane pytanie, nie możesz poprzestać na krótkiej odpowiedzi, tylko pociągnąć wątek, wyjaśniając klientowi wszystkie ważne kwestie.

Obsługa po sprzedaży

W efektywnym sprzedawaniu nie chodzi o to, żeby klient dokonał jednorazowo zakupu. Równie istotne jest to, jakie wrażenia odniesie on z kupionego produktu i kontaktu z firmą. Ważne dla nas jest także to, czy dana osoba po skorzystaniu z naszych usług poleci jej ofertę i czy sama powróci do niej w przyszłości. To, czy klient wyrobi sobie pozytywną opinię o firmie jest zależne przede wszystkim od rzetelności oferty i jakości obsługi we wszystkich etapach. Znaczenie może mieć również komunikacja po sprzedaży produktu, ponieważ w ten właśnie sposób możemy uzyskać informację zwrotną o poziomie zadowolenia danej osoby. Warto pozostać z klientem w stałym kontakcie. Jeżeli  wyrazi  on na to zgodę, najpopularniejszą formą kontaktu jest droga mailowa, przez którą możemy zapytać klienta, jak sprawuje się zakupiony przez niego produkt i poprosić o krótką opinię.