Grudzień w DDK “Węglin”

Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”
ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin   
telefon: (81) 466 59 10   
e-mail: info@ddkweglin.pl

WYDARZENIA W GRUDNIU 2019 W DDK „WĘGLIN”

 * 5.12.2019, godz. 18:00,
Spektakl To ja, Telimena i Wieszcz, Wicia, wieszcz w wykonaniu Uczestniczek Warsztatów Słowa. Są to sceniczne adaptacje autorskich wyborów fragmentów polskiej literatury klasycznej.
Jakiej trzeba odwagi, żeby wziąć je na scenę jak swoje? Odwagi czy brawury. Co jest w nich takiego, że warto. Nie wiadomo do samego końca. To, co pewne, to, żeby na scenę nie wchodzić bezkarnie.

Wykonanie:
Anna Gołębiowska, Krystyna Sobczyńska, Teresa Strobel-Kamińska – od 2015 uczestniczki Warsztatów Słowa w DDK. W 2016 zagrały premierę spektaklu Gdzie jest Nobel? wg wierszy Wisławy Szymborskiej (reż. Mateusz Nowak), który prezentowany był kilkanaście razy, m.in. w Krakowie (Teatr Zależny). Uczestniczki i laureatki ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów recytatorskich. Wyróżnione Listami Gratulacyjnymi (2016) i Dyplomami (2019) Prezydenta Miasta Lublin.
Witalia Sosnowska – od 2012 uczestniczka Warsztatów Słowa w DDK. Laureatka piętnastu nagród i wyróżnień na lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach recytatorskich. Stypendystka Marszałka Województwa Lubelskiego (2016, 2017) oraz Prezydenta Miasta Lublin (2019). Laureatka Nagrody Okolicznościowej oraz Medalu Prezydenta Miasta Lublin (2016, 2017).

Koncepcja – Mateusz Nowak 
Reżyseria: Ewelina Drzał i Mateusz Nowak
Ruch sceniczny – Ewelina Drzał
Kostiumy – Magdalena Franczak
Praca nad słowem – Barbara Michałowska-Rozhin
Dźwięk i światło – Marcin ‚Kabat’ Kowalczuk
Bilety – 5 zł, do kupienia na godzinę przed wydarzeniem oraz w godzinach otwarcia Kasy DDK „Węglin”.


 * 6.12. 2019 r. godz. 10.15-12.15
Klub Aktywni Plus. Wyjście w teren: Muzeum Lubelskie: Kaplica Trójcy Świętej, ul. Zamkowa 9. Zbiórka o godz. 10.00 przed wejściem do muzeum.


* 7.12.2019, godz. 11.00-14.00
Sobota w Świątecznym Rytmie - W grudniu myślimy już o zbliżających się świętach, planujemy zakupy, dekoracje oraz rodzinne wizyty. To również czas świątecznych piosenek oraz kolęd.
Dlatego zapraszamy Wszystkich – Dzieci, Młodzież, Dorosłych oraz Seniorów na Sobotę w świątecznym rytmie – wspólne muzykowanie przy akompaniamencie pianina, ukulele czy bębnów. Podczas spotkania skupimy się wokół kolęd i piosenek, które wprowadzą nas w świąteczny klimat, a całość poprowadzą Instruktorki i Instruktorzy zajęć muzycznych w DDK: Marta Klimek, Monika Sławińska, Łukasz Stafiński oraz Janek Tuszewski.
Wstęp wolny, nie obowiązują zapisy.


* 7.12.2019, godz. 14.30
Koncert Węglin Wyspa Bębna, podczas którego wysłuchamy piosenek z najnowszego wydawnictwa DDK – Węglin Wyspa Bębna, będącego zwieńczeniem Warsztatów Bębniarskich w Dedeku. To nasze pierwsze muzyczne wydawnictwo, którego możecie słuchać również online na Bandcamp DDK Węglin. Zapraszamy na naszą muzyczną wyspę, na której dużo się dzieje. Usłyszycie niebanalne instrumentarium oraz absolutnie szczere teksty napisane przez małych twórców. Przekonajcie się, co było dla nich ważne.
Wstęp wolny!


* 8.12.2019, godz. 18.00
Spotkanie z Marcinem Wrońskim w ramach cyklu Spis Treści. Spotkania w ramach cyklu Spis Treści wypełnia pasja do literatury i wartość słowa mówionego. Goście spotkań opowiadają i prezentują swój literacki spis treści. Utwory im bliskie, ważne dla ich osobistej i artystycznej biografii. Stałym elementem spotkań jest również opowieść o literaturze i jej wpływie na życie prywatne lub zawodowe.

Marcin Wroński (ur. 1972 w Lublinie), pisarz i dramaturg, autor popularnego cyklu kryminałów retro o komisarzu Maciejewskim. Laureat m.in. Nagrody Wielkiego Kalibru i dwukrotnie Nagrody Wielkiego Kalibru Czytelników. Debiutował w 1992 roku, w latach 90. związany z nurtem „trzeciego obiegu”. Popularność i życie z pióra przyniósł mu jednak cykl kryminałów retro o komisarzu Maciejewskim rozpoczęty w 2007 Morderstwem pod cenzurą, a zakończony Glinami z innej gliny (2018). Za Pogrom w przyszły wtorek pierwszy w historii Nagrody Wielkiego Kalibru otrzymał zarówno nagrodę jurorów, jak też po raz drugi nagrodę czytelników (2014). Pogrom… w 2017 – w opracowaniu autora – miał premierę sceniczną, a ceny biletów u koników pięciokrotnie przebijają nominalną.
Wstęp wolny. Spotkanie tłumaczone na PJM.


* 12.12.2019, godz. 18.00                                    
Koncert Muzyka na czas świąt w ramach cyklu Zawsze Klasyka
Podczas ostatniego koncertu w tym roku zostaną zaprezentowane utwory Jana Sebastiana Bacha, Johannesa Brahmsa, Camille Saint-Saensa oraz Fryderyka Chopina.
Wstęp wolny.
Słowo o muzyce – Teresa Księska-Falger

Daniel Rożek (fortepian) ­– uczeń III klasy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie w klasie fortepianu dr Teresy Księskiej-Falger. Od 2012 roku uczestnik konkursów pianistycznych. Laureat III Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na 2. Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów – Chopin pod Wawelem 2019 oraz I miejsca na 6. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. W. Lutosławskiego w Zambrowie.

Justyna Zańko (skrzypce) ­– magister sztuki Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Absolwentka Advanced Postgraduate Diploma in Professional Performance w Konserwatorium w Birmingham, w klasie rosyjskiej skrzypaczki dr Rimmy Sushanskaya, ostatniej uczennicy Davida Oistrakha. Od stycznia 2010 roku pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej oraz regularnie koncertuje jako kameralistka w Polsce, we Francji i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.

Artur Figiel (klarnet) – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu prof. Stanisława Przystasia. Klarnecista orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Lubelską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. Witolda Lutosławskiego. W kwietniu 2012 roku w duecie z pianistą Kamilem Turczynem zdobył wyróżnienie w kategorii kameralistyka na I Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie dla Pedagogów Muzyki w Warszawie. W czerwcu 2015r. z pianistką Teresą Księską-Falger oraz wiolonczelistą Szymonem Krzemieniem wystąpił w koncercie z cyklu Harmonie Starego Miasta wykonując Sonatę f-moll op. 120 nr.1 oraz Trio op. 114 Johannesa Brahmsa. We wrześniu 2015 r. wziął udział w wykonaniu Koncertu kameralnego Andrzeja Nikodemowicza podczas koncertu w ramach IV Międzynarodowego Festiwalu Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk.

Teresa Księska-Falger (fortepian) – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczka kursów pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na 3., 4. i 5. Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wofganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski i świata. Jest autorką felietonów i recenzji muzycznych. W swej karierze zawodowej kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Równie bogate są jej osiągnięcia jako pedagoga klasy fortepianu i dyrektora Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie (1982 – 1991). W Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996-2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. W latach 2010-2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 roku uhonorował ją medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011roku otrzymała zaszczytny tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin. W czerwcu 2012 Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „w uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”. Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury”otrzymała Medal Unii Lubelskiej. W kwietniu 2017 roku została uhonorowana Medalem z okazji 700 – lecia Lublina.


* 13.12.2019, godz. 10.15-12.15
Klub Aktywni Plus. Rękodzieło: Ozdoby choinkowe – wyklejanki na bombkach ze sklejki.


* 14.12.2019, godz. 19.00
Koncert zespołu Pasażer w ramach cyklu Peryferia.

Podczas grudniowej odsłony cyklu Peryferia wystąpi trio Pasażer. 
Grupa ta powstała w drugiej połowie 2015 roku. W okresie poszukiwań właściwego  brzmienia zespół zrezygnował z funkcji gitarzysty basowego na rzecz syntezatora analogowego, efektem tego ciągu przyczynowo skutkowego było uformowanie się kolektywu złożonego z trzech członków: Jan Wąsak – wokal, gitara, syntezatory, Wojciech Głowacki – instrumenty klawiszowe oraz wokale wspomagające, Michał Kondrat-Wróbel – perkusja. Różnorodność stylistyczna wykonywanej muzyki i silny związek z Lubelszczyzną zaowocowały określeniem gatunku, w którym tworzą artyści „Renesansem lubelskim”. Jest to luźne nawiązanie do stylu w architekturze, jednak można dostrzec pewne podobieństwa. Budynki Renesansu lubelskiego są oparte na prostym planie, posiadają bogate zdobienia, a architektura ta jest przykładem czerpania inspiracji zarówno ze wschodniej, jak i zachodniej Europy. W muzyce Pasażera można dostrzec wiele analogii – utwory nie mają skomplikowanej formy, atrakcyjnymi czynią je detale i drobne niuanse. Artyści również czerpią inspiracje z wielu źródeł- łączą elektroniczne brzmienie z rockową perkusją, wokale rapowane przeplatają się z partiami śpiewanymi, a w niektórych utworach można usłyszeć inspirację muzyką chóralną ze wschodu, której piękno członkowie zespołu poznali śpiewając w chórze Kairos.

W trakcie swojej działalności zespół zdobył kilka nagród, między innymi: Pierwsze miejsce na festiwalu Wschody 2019, Nagrodę Publiczności na Open Stage 2016 oraz wyróżnienie na SPAM 2016. W 2018 roku miała miejsce premiera debiutanckiego albumu zespołu pt. Święto Ostów zrealizowanego w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin. Koncert premierowy, który był ważnym wydarzeniem w życiu zespołu odbył się przy udziale gości- Męskiego Zespołu Wokalnego Kairos, kwartetu smyczkowego Przemysława Packa, Moniki Kowalczyk, Michała Eddiego Kuczera oraz Mikołaja Kołodziejczyka. Pasażer był współautorem oprawy artystycznej gali Żurawie 2019, wystąpił na Lubelskiej Gali Kultury 2019. W tym samym roku zespół wystąpił na głównej scenie SLOT Art Festival w Lubążu oraz na festiwalu Inne Brzmienia. Występy zespołu zostały wyemitowane na żywo na antenach Radia Lublin i Radia Centrum. Pasażer brał udział w festiwalach takich jak Grodków Muzyczna Jesień, Krasnystaw Rocks, trzykrotnie w lubelskiej Nocy Kultury, a także w Dniach Małego Księcia czy Szlachetna Paczka 2016. Obecnie zespół jest w trakcie wydawania internetowej Epki składającej się z czterech utworów/teledysków.

Bilety – 10 zł, do kupienia na godzinę przed wydarzeniem oraz w godzinach otwarcia Kasy DDK „Węglin”.


 * 15.12.2019, godz. 16.00
Wieczne Czytanie/ Lubelskie Karmelitanki Bose.
Wydarzenie podsumowujące projekt Kobiety za murem. Życie i twórczość lubelskich karmelitanek bosych w XVII i XVIII wieku

W Lublinie epoki staropolskiej istniały dwa klasztory karmelitanek bosych (przy dzisiejszych ulicach: Świętoduskiej i Staszica). Przez konwenty te, do końca XVIII wieku przewinęło się łącznie 180 kobiet. Badanie piśmiennictwa zakonnic w jednorodnej przestrzeni miasta służy przywracaniu pamięci o kilku pokoleniach zakonnic, które – choć za wysokim murem – żyły w Lublinie. Podczas spotkania Irena Jun przywoła fragmenty ich tekstów: autobiografii, ekstaz, listów, wizji mistycznych, wyznań i żywotów.

Irena Jun – wielokrotna gościni Węglina. Aktorka warszawskiego Teatru Studio. Monodramistka i reżyserka. Prowadzi Jednoosobowy Teatr Poezji Ireny Jun. Grała w spektaklach Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego. Jej wielokrotnie nagradzane monodramy znane są w Polsce i za granicą. W wydanej w USA książce pt. Women in Beckett uznana została za jedną z najlepszych wykonawczyń ról beckettowskich na świecie. Bohaterka książki Ewy Bułhak SZUKANIE MONOLOGU. O teatrze Ireny Jun. Odznaczona Złotym Medalem – Gloria Artis Zasłużony Kulturze Polskiej oraz Splendorem Splendorów – nagrodą Teatru Polskiego Radia za całokształt twórczości.

Czyta – Irena Jun

Wprowadzenie – dr hab. Anna Nowicka-Struska
Oprawa wizualna – Ludomir Franczak
Oprawa dźwiękowa i muzyczna – Wojciech Tryksza i Magdalena Żelazko

Wstęp wolny.


 * 19.12.2019, godz. 18.00
Pokaz filmu Imitacja życia z Claudette Colbert w ramach cyklu Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych.
W ramach cyklu Akademii Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Europejki zapraszamy na pokaz filmu Imitacja życia z udziałem Claudette Colbert w filmie Johna M. Stahla.

Kariera Johna M. Stahla została nam widzom przypomniana wiele lat po jego śmierci, przez odkrycia francuskich historyków filmu, którzy z zadziwieniem sklasyfikowali Stahla jako autora zaskakująco spójnej propozycji dojrzałego kina lat 30. Najkrócej mówiąc, Stahl, podobnie jak Josef von Sternberg czy Douglas Sirk, trudził się nad obrazami, które miały niewielkie szanse na sukces. Stąd krytycy mający obsesję na punkcie narracyjnej filmowości fabuły, na bieżąco nie byli zachwyceni jego dziełami. Stahl stawiał na obrazowość.

Imitacja życia jest pierwszą i najlepszą adaptacją ekranową słynnej powieści Fannie Hurst, ale wiele lat niedocenianą i rzadko przypominaną. To dobrze opowiedziane rozwojowe studium losu dwóch matek podzielonych segregacją – jednej białej, drugiej czarnej. Mimo wszystko łączy je trwała przyjaźń. Seans Imitacji życia z 1934 r. zmusza nas do akceptacji melodramatycznej estetyki, która była dla ówczesnego kina rodzajem „telenoweli” lat 30.

Claude Colbert była jedną z najjaśniejszych gwiazd filmowych historii kina. Urodziła się jako Emilie Claudette Chauchoin 13 września 1903 r. we francuskim Saint Mandé, gdzie jej ojciec był właścicielem piekarni. Rodzina przeniosła się do USA gdy dziewczynka miała trzy latka. Claudette marzyła o Broadwayu (w tamtych czasach każda aktorka lub aktor marzyli o nowojorskich scenach a nie Hollywood). Zadebiutowała na Broadwayu w 1923 roku w produkcji scenicznej The Wild Wescotts. Wtedy też przyjęła pseudonim sceniczny Claudette Colbert. Kiedy Wielki Kryzys spowodował upadek większości teatrów, Claudette postanowiła spróbować sił w filmach. Jej pierwszy film nazywał się For the Love of Mike (1927). Niestety była to katastrofa kasowa. W 1929 roku zagrała w filmie Lady Lies (1929). Film był sukcesem, i tego samego roku nagrała kolejny hit zatytułowany The Hole in the Wall (1929). W 1930 roku zagrała u boku Frederica Marcha w dźwiękowym Manslaughter (1930). Rok później Claudette została ponownie sparowana w filmie z Marchem w Honor Among Lovers (1931). Jej imię Claudette symbolizowało już markę dobrego kina, gdy po raz trzeci z Marchem przyciągała tłumy w przeboju Tonight Is Ours (1933). Ale wielki przełom wciąż był przed nią. W 1934 Claudette stała się czarującą i zmysłową królową w spektakularnej Kleopatrze Cecila B. DeMille’a (1934). Jeszcze większym sukcesem były legendarne Ich noce (1934) Capry gdzie stworzyła mityczny miłosny duet z Clarkiem Gable’em. Jeśli dodamy, że to był rok Imitacji życia… W 1934 Cludette zdobyła cały filmowy świat.

Reżyseria — John M. Stahl
Czas trwania — 1 godz. 51 min.
Wstęp wolny!