Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity

zdjęcie pociągu na warszawskim moście14 marca wchodzą w życie zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity

W niedzielę 14 marca 2021 roku wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy. Będzie obowiązywać do 12 czerwca 2021 roku. Zmiany, obejmujące także województwo lubelskie, zapewnią optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na odcinkach, na których będą prowadzone prace inwestycyjne mające na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Ruszają intensywne prace na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpłyną na ruch kilkunastu pociągów jeżdżących do i ze stolicy.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Zmiany, które zaczną obowiązywać 14 marca 2021 roku, zapewnią pasażerom zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.

Największe zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity będą wynikać z rozpoczętej
w ubiegłym roku przebudowy Warszawy Zachodniej. To największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej i jedna
z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat.
Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

26 marca rozpocznie się kolejny etap przebudowy. Wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnych nr 6 i nr 7. Prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.

Zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity z i do Warszawy

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia sprawi, że część pociągów kursujących przez Warszawę będzie jeździć trasami zmienionymi. 40 pociągów zostanie skierowanych
przez stację Warszawa Gdańska. Będzie ona jedynym postojem w stolicy dla przejeżdżającego przez nią pociągu IC 72101
Lubuszanin relacji Zielona Góra – Chełm.

Z kolei stacja Warszawa Wschodnia będzie jedynym postojem w Warszawie dla pociągów:

  • IC 11000/11010 Skaryna relacji Warszawa Wschodnia – Brześć – Warszawa Wschodnia;

  • IC 11106/11110 Starzyński relacji Warszawa Wschodnia – Terespol – Warszawa Wschodnia;

  • IC 11014/11004 Niemcewicz relacji Terespol – Warszawa Wschodnia - Terespol;

  • IC 21100 Chełmianin relacji Chełm – Warszawa Wschodnia;

  • IC 2150 Oleńka relacji Lublin – Warszawa Wschodnia (w soboty oraz 4 kwietnia);

  • IC 21010 Kiev Express relacji Jagodin – Warszawa Wschodnia;

  • IC 11012 Mickiewicz relacji Brześć – Warszawa Wschodnia.

Pociągi IC 12103 Czartoryski relacji Warszawa Zachodnia – Lublin Główny oraz IC 21104 Bystrzyca relacji Lublin Główny – Warszawa Zachodnia będą kursować przez podmiejską linię średnicową z zatrzymaniem na stacji Warszawa Śródmieście (w zamian za pomijany postój Warszawa Centralna).

PKP Intercity uruchomiło specjalną podstronę https://Intercity.pl/wwk, gdzie zamieszczane są informacje o zmianach w rozkładzie jazdy, honorowaniu biletów i poruszaniu się w obrębie dworców w związku z pracami na Warszawskim Węźle Kolejowym.

Zmiany w Polsce południowo-wschodniej

W terminach od 19 kwietnia do 12 czerwca pociągi TLK i IC kursujące po linii numer 68 zostaną przekierowane na trasy okrężne z powodu prac torowych. Trasą zmienioną przez linię numer 71, z zatrzymaniami w Tarnobrzegu, Nowej Dębie i Kolbuszowej pojadą pociągi:

  • IC Hetman relacji Lublin / Hrubieszów – Wrocław – Lublin / Hrubieszów;

  • IC Górski relacji Szczecin – Rzeszów – Szczecin przez Lublin;

  • TLK Roztocze relacji Bohumin – Lublin – Bohumin.

Na odcinku Lublin – Łuków – Lublin będzie kontynuowana zastępcza komunikacja autobusowa w dotychczasowej organizacji, która zapewni przesiadkę do pociągów relacji Terespol – Warszawa – Terespol w Łukowie. Ponadto, od 10 maja do 12 czerwca komunikacja autobusowa zastąpi pociągi IC Hetman oraz TLK Zamoyski na krótkim odcinku Hrubieszów – Zamość.

Zmiany w pozostałych częściach Polski

Trwają prace inwestycyjne na linii nr 1. Ze względu na ograniczoną przepustowość na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin pociągi PKP Intercity będą jeździć trasą okrężną
z pominięciem stacji Dąbrowa Górnicza, Będzin Miasto i Sosnowiec Główny, zatrzymując się na stacji Sosnowiec Południowy. Zmiana dotyczy m.in. trzech składów kursujących z Lublina:

  • IC Morcinek relacji Lublin – Bielsko-Biała – Lublin;

  • IC Sztygar relacji Lublin – Katowice – Lublin;

  • IC Bolko relacji Wrocław – Lublin.

Od 4 do 18 maja będą prowadzone prace modernizacyjne na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny. W tym czasie łączący Lublin ze Świnoujściem TLK Wyczółkowski będzie jeździć trasą z pominięciem stacji Szczecin Główny, zatrzymując się na stacji Szczecin Dąbie.

Ze względu na prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury na linii pomiędzy Warszawą Zachodnią a Kutnem pociąg TLK Staszic relacji Szczecin – Lublin – Szczecin na odcinku Warszawa – Łowicz Główny pojedzie trasą okrężną przez Żyrardów.

Szczegółowe informacje dla pasażerów

Dokładne informacje na temat rozkładu jazdy PKP Intercity pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.

Bezpieczne podróże z PKP Intercity

Obecnie w pociągach przewoźnika może być zajętych jednocześnie, co najwyżej 50 proc. miejsc do siedzenia. Spółka  na bieżąco monitoruje frekwencję we wszystkich swoich pociągach. Widząc zwiększone zainteresowanie połączeniami, w miarę możliwości podejmowane są decyzje o wzmocnieniu ich dodatkowymi wagonami nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc. W trosce o bezpieczeństwo podróży, PKP Intercity ściśle kontroluje poziom zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas obowiązkowa jest rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów.

Obowiązujący w PKP Intercity reżim sanitarny dąży do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Od marca do końca grudnia 2020 r. przewoźnik wykonał już 335 tysięcy dezynfekcji i ponad 6 tysięcy dezynfekcji metodą zamgławiania. Na pokładach pociągów obowiązuje zakrywanie ust i nosa podczas trwania całej podróży. Kierownicy pociągów
i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej - maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt
z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.

Z najważniejszymi kwestiami dotyczącymi planowania przejazdów i samego podróżowania
w czasie epidemii pasażerowie mogą zapoznać się w specjalnym poradniku PKP Intercity na ten temat, który dostępny jest na stronie:
https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html.

19 mld zł inwestycji w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy
o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W najbliższych latach PKP Intercity będzie pracować nad opracowaniem powtarzalnego rozkładu jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę dla pasażerów. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.