Co jeść, żeby schudnąć? Ograniczenie kalorii to za mało

Redukcja masy ciała wymaga wprowadzenia deficytu kalorycznego, a więc spożywania pokarmów mniej kalorycznych niż wynika to z bieżącego zapotrzebowania organizmu. Jeśli jednak sądzisz, że wystarczy przestać się objadać, to jesteś w dużym błędzie. To prosta droga do efektu jo-jo! Aby rezultaty odchudzania były trwałe, a głodzenie nie było konieczne – zastosuj kilka naszych porad!

 

Woda, woda i jeszcze raz woda!

Czy wiesz, że organizm często mylnie interpretuje uczucie pragnienia z uczuciem głodu? Kiedy sięgasz po coś do jedzenia, tak naprawdę może chcieć ci się pić! 

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez dietetyk Elizabeth Huggins w 2016 r., wypicie szklanki wody przed posiłkiem nie tylko poprawia nawodnienie organizmu (co oczywiste), ale także zmniejsza ilość zjedzonego posiłku aż o 22%.[1]

Natomiast wedle badań z 2013 r. wypicie 500 ml wody na pół godziny przed posiłkiem poprawia metabolizm, co sprawia, że tkanka tłuszczowa ulega redukcji nawet bez modyfikacji w sposobie odżywiania.[2]

Pij więc każdego dnia 35 ml wody na każdy kilogram masy swojego ciała, a bardzo szybko zauważysz, że twój głód jest mniejszy niż dotychczas, a przez to jesz mniej. Pamiętaj też, aby wypijać szklankę wody na pół godziny przed posiłkiem, aby poprawić metabolizm i przestać czuć wciąż trudny do poskromienia głód.

Kaloria kalorii nierówna

Pewnie zdarzało ci się słyszeć, jak ważna jest dieta, dla utrzymania zdrowia i nienagannej sylwetki. Nie chodzi jednak o to, aby utrzymać właściwy poziom kaloryczności posiłków (choć i to jest ważne). Poza tym ile jesz, ważne jest także to, co jesz.

Istotne jest tu pojęcie „pustych kalorii’. Chodzi tu o grupę produktów, wysoko przetworzonych, w których próżno szukać bogactwa witamin i minerałów, czy cennych antyoksydantów. Są to najczęściej słodkie batoniki, cukierki czy żelki. 

Ich regularne zjadania może doprowadzić do poposiłkowej hipoglikemii reaktywnej. Zjawisko to nie ma związku z cukrzycą i może wystąpić też u osób zdrowych. Wówczas zwykle trzy godziny po jedzeniu poziom glukozy gwałtownie spada, wywołując bóle i zawroty głowy, osłabienie, a także zimne poty.

Aby wyeliminować to zjawisko i zacząć chudnąć oraz czuć się zdrowo – wypróbuj catering dietetyczny w Lublinie, czyli tzw. dietę pudełkową. Posiłki są komponowane przez dietetyka wedle potrzeb twojego organizmu, oczekiwanego rezultatu i preferencji smakowych. Jeśli sądzisz, że odchudzanie polega na jedzeniu wafli ryżowych, popijanych wodą, to ta opcja żywienia bardzo cię zaskoczy! Tak, walka z nadprogramowymi kilogramami może być smaczna i przyjemna! To najlepszy sposób, żeby wyrobić w sobie prawidłowe nawyki żywieniowe i już stale dobrze wyglądać i czuć się zdrowo!

Bez ruchu się nie obejdzie

Jeśli dotychczas sport był obiektem twoich koszmarów, to nic dziwnego, że tak trudno zwlec ci się z kanapy. Tam jest przecież tak wygodnie.

A może twoja niechęć do aktywności wynika z tego, że nie dane ci było dotąd odkryć swojej ulubionej dyscypliny? Niekoniecznie musisz biegać, pływać czy uprawiać aerobik! Możesz równie dobrze zaprzyjaźnić się z kijami do nordic walkingu, zacząć tańczyć, czy wypróbować skoki na trampolinie. A jeśli i to nie sprawi ci radości, to spacer czy prace ogrodowe też będą odpowiednie! 

Ważne, aby zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) uprawiać umiarkowany sport przez 150–300 min tygodniowo lub bardziej intensywny przez 75–150 min tygodniowo.[3]

Źródła:

  • Yes, drinking more water may help you lose weight, https://hub.jhu.edu/at-work/2020/01/15/focus-on-wellness-drinking-more-water/, dostęp: 27.02.2023 r.
  • Vinu A Vij, Anjali S Joshi, Wpływ „termogenezy indukowanej wodą” na masę ciała, wskaźnik masy ciała i skład ciała osób z nadwagą, „Journal of Clinical & Diagnostic Research” 2013 vol. 7, nr 9, s/ 1894–1896.
  • K. Wolnicka, Nowe zalecenia WHO dotyczące aktywności fizycznej, https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/nowe-zalecenia-who-dotyczace-aktywnosci-fizycznej/, dostęp: 27.03.2023 r.