konfro22

 27 KONFRONTACJE TEATRALNE


1-30 października 2022



MIEJSCA:
Centrum Kultury w Lublinie, Studio TVP Lublin, Teatr im. J. Osterwy, Centrum Spotkania Kultur
program, szczegóły: konfrontacje.pl / ck.lublin.pl

 

PROGRAM:
 >1 października / sobota [PROLOG]
godz. 16:30 – Spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem. Prowadzenie: Janusz Opryński / Sala
Czarna CK / wstęp wolny
godz. 18:00 – „Sztuka intonacji” + spotkanie, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy / reż.
Tadeusz Słobodzianek / Sala Widowiskowa CK / 40/50 zł

> 12 października / środa
godz. 19:00 – „Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach”, Teatr Polski Bydgoszcz /
Komuna Warszawa/ reż. Anna Smolar / Sala Widowiskowa CK / 30/40 zł

> 15 października / sobota
godz. 19:00 – Natalia Przybysz: Zaczynam się od miłości – koncert / Sala Widowiskowa CK /
70/80 zł (siedzące), 60/70 zł (stojące)

> 17 października / poniedziałek
godz. 19:00 – „Byk”, Teatr Studio / reż. Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch /
tłumaczenie na PJM / Sala Widowiskowa CK / 40/50 zł
godz. 20:30 – Spotkanie ze Szczepanem Twardochem i Robertem Talarczykiem.
Prowadzenie: Jacek Wakar / Sala Widowiskowa CK / wstęp wolny

> 20 października / czwartek
godz. 19:00 – „Powrót do Reims”, Teatr Łaźnia Nowa / Nowy Teatr w Warszawie / reż.
Katarzyna Kalwat / Studio TVP Lublin / 50/60 zł

> 22 października / sobota
godz. 19:00 – „Biblia: Próba”, Teatr im. W. Horzycy / reż. Jernej Lorenci / Sala Widowiskowa
CK / 30/40 zł

> 23 października / niedziela
godz. 19:00 – „Biblia: Próba”, Teatr im. W. Horzycy / reż. Jernej Lorenci / audiodeskrypcja /
Sala Widowiskowa CK / 30/40 zł

> 26 października / środa
godz. 19:00 – „Badania ściśle tajne” + spotkanie, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu /
reż. Norbert Rakowski / Sala Operowa CSK / 40/50 zł

> 27 października / czwartek
godz. 18:00 – „Nad Niemnem”, Teatr im. Juliusza Osterwy / reż. Jędrzej Piaskowski/ Teatr im.
Juliusza Osterwy / 95/75, 80/60, 60/40, 40/20 zł (sektory: premium, I, II, III)

> 28 października / piątek
godz. 19:00 – „KONGRES FUTUROLOGICZNY”, Teatr Czytelni Dramatu / reż. Daniel
Adamczyk / Sala Czarna / 25/35 zł
30 października / niedziela
godz. 19:00 – „W tłumaczeniu”, Wrocławski Teatr Współczesny / reż. Wojtek Ziemilski /
spektakl w PJM / Sala Widowiskowa CK / 25/35 zł

 

 

 

O SPEKTAKLACH:

Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy Sztuka intonacji, reż. Anna Wieczur
W małych zadymionych mieszkaniach, przy kawiarnianych stolikach, przy czarnej herbacie i kawie po turecku, przy wódce i winie, toczą się rozmowy o istocie teatru. Na czym polega fenomen najbardziej uznanych twórców teatru XX wieku? Dlaczego okazali się reformatorami? Kiedy uczeń przerasta mistrza, tworzą się legendy, a gdy fundamentalne
pytania padają na podatny grunt, w sztuce zaczyna się rewolucja.
W „Sztuce intonacji” Tadeusz Słobodzianek zagląda daleko za kulisy i czerpie inspiracje z historii teatru, aby opowiedzieć o geniuszu i tworzeniu się wielkich idei, ale też o słabościach ludzkich i prozie życia. Widzowie będą mogli bawić się odkrywaniem kolejnych nawiązań do najważniejszych postaci teatru XX wieku, z którym konfrontuje się i z którego czerpie teatr do dziś. Spektakl składa się z dwóch dramatów: „Sztuki intonacji” i „Powrotu Orfeusza”.

reżyseria: Anna Wieczur; scenografia i kostiumy: Marta Śniosek-Masacz; muzyka: Ignacy Zalewski; światła: Paulina Góral; ruch sceniczny: Anna Iberszer; konsultacje taneczne walcawiedeńskiego: Robert Kochanek; konsultacje taneczne walca francois: Liwia Bargiel;
konsultacja iluzjonistyczna: Wojciech Rotowski; charakteryzacja: Joanna Tomaszycka, MartaKrasowska, Violetta Ozga; obsada: Adam Ferency, Łukasz Lewandowski, Modest Ruciński,Sławomir Grzymkowski, Anna Moskal, Barbara Garstka; czas trwania: 225 min (dwieprzerwy)

Teatr Polski Bydgoszcz / Komuna Warszawa Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach, reż. Anna Smolar
Co czujemy na widok policji? – Strach? Niepokój? Ulgę? Zaufanie? Wdzięczność? Czy wierzymy w przemoc wolną od gry emocji, władzy i polityki, stosowaną wyłącznie w oparciuo procedury podlegające społecznej kontroli? A jeśli jako cywile nie lubimy resortówsiłowych, to czy bylibyśmy gotowi wziąć ich obowiązki we własne ręce – odcinać wisielców, obezwładniać chuliganów, robić zdjęcia ofiarom wypadków i ochraniać protesty, z którymi się radykalnie nie zgadzamy?
Pytania te jeszcze bardziej komplikują się, kiedy policyjny mundur włoży kobieta, na sprzeczności związane z miejscem przemocy w społeczeństwie, nakładając te związane z
płcią. Co ona robi tutaj, w środowisku tradycyjnie uznawanym za męskie? Emancypuje się czy naturalizuje patriarchat? Zmienia instytucję czy podporządkowuje się jej logice? Domaga się kobiecego prawa do przemocy czy pomaga oddolnie zreformować instytucję w duchu troski? Co myśli, kiedy stoi naprzeciw manifestantek krzyczących „zdejmij mundur, przeproś matkę”?
Pracę nad spektaklem autorki zaczęły od spotkań zespołu z policjantkami, by zderzyć swoje wyobrażenia i stereotypy z opowieściami konkretnych kobiet wykonujących ten zawód.Rozmowy te uświadomiły im, że to, co chcemy w policjantkach zobaczyć, mówi przede wszystkim o nas i naszej zbiorowej wyobraźni – otworzyły zatem przestrzeń dla swoistejautoetnografii. Jeśli więc spektakl „Oficerki. O Policji…” prowadzi jakieś dochodzenie, to nie ma ono nic wspólnego z zagadką kryminalną, pseudorealizmem serialowego proceduralu czyoskarżycielską sztuką polityczną. Twórców spektaklu interesuje kondycja naszej umowy społecznej i to, jak można ją renegocjować. Jeśli umówiliśmy się na to, co nie działa, to czy umiemy umówić się na coś innego?
scenariusz, dramaturgia, reżyseria: Anna Smolar; współpraca koncepcyjna: Agata Sikora;
dialogi: Sara Celler-Jezierska, Mirosław Guzowski, Damian Kwiatkowski, Karol FranekNowiński, Michalina Rodak, Agata Sikora, Anna Smolar, Małgorzata Trofimiuk, Jakub
Ulewicz, Małgorzata Witkowska; scenografia, kostiumy: Anna Metruch: Katarzyna Sikora;
opracowanie muzyczne: Rafał Paradowski; światła: Liubov Gorobiuk; asystentka reżyserki:
Kalina Dębska; produkcja: Magda Niedźwiecka, Lena Tworkowska (Teatr Polski
w Bydgoszczy), Olga Kozińska (Teatr Komuna Warszawa); inspicjentka: Hanna Gruszczyńska;
asystentka: Juliana Moska; obsada: Sara Celler-Jezierska, Mirosław Guzowski, Damian Kwiatkowski, Karol Franek Nowiński, Michalina Rodak, Małgorzata Trofimiuk, Jakub Ulewicz,Małgorzata Witkowska; czas trwania: 120 min

 Teatr Studio – Byk, reż. Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch
Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok,skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…? Robert, musisz mówić o swoich emocjach. Nie możesz się bać swoich emocji, Robert. Tato, jesteś tam? Tato! Robert, skurwysynu, jak mogłeś mi to zrobić? Robert, myślisz, że oni nas widzieli razem? Taki stary, a taki głupi. Tak bardzo się na panu zawiedliśmy, panie Robercie.
„Byk” to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści, m.in. „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własnątożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie: mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, zbrzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.

tekst: Szczepan Twardoch; reżyseria: Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch; obsada: Robert Talarczyk; scenografia: Marcel Sławiński; kierowniczka produkcji (studio): Justyna
Pankiewicz; muzyka: Aleksander Nowak; asystentka produkcji: Katarzyna Pawlonka;
współpraca produkcyjna (Teatr Śląski): Małgorzata Długowska-Błach; asystentka reżysera
(Teatr Śląski): Dorota Damec; koordynacja (Teatr Łaźnia Nowa): Małgorzata Rapacz;
producentka (Instytutu Grotowskiego): Dominika Nestorowska; współpraca produkcyjna
(Studio): Dorota Chałaczkiewicz; główny producent: STUDIO Teatrgaleria; koproducenci:
Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatr Łaźnia Nowa, Instytut im. Jerzego
Grotowskiego; partner: Teatr Korez; czas trwania: 90 min; tłumaczenie na PJM

 

Teatr Łaźnia Nowa / Nowy Teatr w Warszawie – Powrót do Reims, reż. Katarzyna Kalwat
Spektakl inspirowany książką wybitnego francuskiego socjologa Didiera Eribona. W młodości Eribon wyjechał z robotniczych przedmieść Reims i zamieszkał w Paryżu. Umożliwiło mu to coming out, otworzyło drogę do społecznego awansu, ujawniło także poczucie wstydu związane z robotniczym pochodzeniem. Po śmierci ojca autor wraca w rodzinne strony, by skonfrontować się z własną przeszłością i tożsamością klasową. „Powrót do Reims” jest rodzajem osobistej spowiedzi, rozliczenia i oskarżenia rzuconego samemu sobie. Główną rolę w spektaklu gra Jacek Poniedziałek – aktor pochodzący z rodziny robotniczej z krakowskiego osiedla Olsza II, powstałego w latach 60-tych, z którego wyjechał do Warszawy. Przegląda się tym samym w biografii Eribona, jak wielu innych mieszkańców małych polskich miast, miasteczek i wsi. Czy poradziliśmy sobie z naszą przeszłością i zadaniem skonstruowania nowej tożsamości? Czy polskie społeczeństwo nadal siedzi „w szafie” w strachu przed wykluczeniem?

autor: Didier Eribon; reżyseria, scenografia, kostiumy: Katarzyna Kalwat; dramaturgia, tekst: Beniamin Bukowski; muzyka: Wojciech Blecharz, Piotr Pacześniak; wideo: Antoni Grałek;audio navigator: Piotr Pacześniak; konsultacja choreograficzna: Agnieszka Kryst; współpraca
scenograficzna I kostiumograficzna: Anna Rogóż, Natálie Rajnišová; asystenci: NatálieRajnišová, Anna Rogóż, Piotr Pacześniak; montaż: Piotr Waldemar Zajączkowski; grafika:
Anna Rogóż; inspicjentka: Monika Weis; obsada: Jacek Poniedziałek, Marta Malikowska,
Yacine Zmit; czas trwania: 90 min

 

Teatr im. W. Horzycy – Biblia: Próba, reż. Jernej Lorenci
Bohaterowie Biblii szukają odpowiedzi. Pytają o sens cierpienia, miłość, przyszłość. Zupełnie tak ja my, którzy czujemy, że świat pogrąża się w mroku. Błądzimy i szukamy światła.Ile będą warte zasady etyczne, jeśli znany nam świat rozpadnie się? Gdzie jest przestrzeń, w której możemy odnaleźć swoją prawdę? Ale czy dzisiaj można jeszcze poznać prawdę? Czy zostały nam już tylko słowa z Księgi Koheleta: ,,marność nad marnościami, wszystko marność”?
Jernej Lorenci, laureat Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt 2016, wyreżyserował spektakl na podstawie wybranych ksiąg Starego Testamentu i Apokalipsy. „Biblia: próba” to nowe spojrzenie na pytania, które ludzie zadają od tysięcy lat. Szczególnie w niespokojnych czasach.

reżyseria: Jernej Lorenci; dramaturgia: Matic Starina; choreografia: Gregor Luštek; muzyka:
Branko Rožman; kostiumy: Belinda Radulović; scenografia: Branko Hojnik; obsada:
Małgorzata Abramowicz, Maria Kierzkowska, Anna Magalska, Julia Sobiesiak-Borucka,
Mirosława Sobik, Agnieszka Wawrzkiewicz, Paweł Kowalski, Tomasz Mycan (gościnnie),
Paweł Tchórzelski, Michał Marek Ubysz, Arkadiusz Walesiak; czas trwania: 105 min

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu – Badania ściśle tajne, reż. Norbert Rakowski
„Ściśle tajne” to wszystko to, co ukrywamy przed światem – marzenia, troski, niepoprawne przekonania, najskrytsze myśli. To miejsce, do którego nie mają dostępu nawet najbliżsi. „Badania” natomiast kojarzą się z jakimś procesem naukowym. Sztuka „Badania ściśle tajne” Iwana Wyrypajewa – jednego z najbardziej cenionych współczesnych dramatopisarzy, jest niezwykle inteligentną, psychologiczną grą, która wciąga niczym kryminalna łamigłówka. Jejbohaterowie starają się odpowiedzieć na fundamentalne pytania: Do czego zdolny jest człowiek? Czy jest istotą monogamiczną? Co jest szansą na przetrwanie ludzkiego gatunku? Losy świata są tu jednak tylko pretekstem do ukazania naszej skomplikowanej natury i zagubienia w chaotycznej rzeczywistości XXI wieku.

autor: Iwan Wyrypajew; przekład: Michał Rogalski; reżyseria: Norbert Rakowski;
choreografia: Janusz Orlik; scenografia: Maria Jankowska; kostiumy: Krystian Szymczak;
wideo: Wojciech Kapela; reżyseria świateł: Bogumił Palewicz; asystent reżysera świateł:Mikołaj Kałużny; opracowanie muzyczne: Janusz Orlik i Norbert Rakowski; inspicjentka:
Urszula Kraska; obsada: Katarzyna Herman, Karol Kossakowski, Karolina Kuklińska, JoannaOsyda, Bartosz Woźny, Michał Brzeziński, Elżbieta Gajda, Aleksander Gocalski-Rybarz, PiotrKajdrys, Alicja Karniej, Marek Kosiński, Jolanta Kwiecień, Maja Lewicka, Youssef Moharram, Paulina Rutowicz, Zofia Szczecina, Kostiantyn Terentiev, Tymon Zyzik, Weronika Żurek; czastrwania: 130 min



Teatr im. Juliusza Osterwy – Nad Niemnem, reż. Jędrzej Piaskowski
Eliza Orzeszkowa opublikowała książkową wersję „Nad Niemnem” dokładnie 25-lat po wybuchu powstania styczniowego. Tłem powieści jest historia dwóch żyjących obok siebie
rodzin szlacheckich – średnio zamożnych Korczyńskich i zubożałych, żyjących jak chłopi Bohatyrowiczów. Dzieli ich niemal wszystko: sposób życia, status społeczny i zamożność, ale łączy wspólna przeszłość – zbrojna walka ramię w ramię o wolną, lepszą Polskę – epoka wielkich, wspólnych marzeń, której kres położył upadek powstania. Ta kolejna narodowa katastrofa nie tylko przetrąciła życiorysy kilku pokoleń Polaków, ale też pogrzebała na wiele lat marzenia o ideach, które powstanie niosło na sztandarach: demokracji, równości i solidarności. Na tym tle rozwija się historia miłości Justyny i Jana, najmłodszego pokolenia Korczyńskich i Bohatyrowiczów.
Spektakl Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy, podobnie jak powieść, nie jest naturalistycznym dokumentem historycznym, a raczej rodzajem patriotycznej baśni,
kreowanego na scenie marzenia o nowej wspólnocie społecznej. Źródłem inspiracji dla konstruowania tej fantazji jest wnikliwe spojrzenie Orzeszkowej na naturę, której autorka
poświęca wiele uwagi, jakby szukała w niej odpowiedzi czy ratunku. A także na wieś i całą szeroko rozumianą kulturę ludową, w tym na systemem wartości oparty na kulcie pracy, życiu w zgodzie z porządkiem natury oraz etosie chrześcijańskim.

 

autor: Eliza Orzeszkowa; adaptacja i dramaturgia: Hubert Sulima; reżyseria: Jędrzej
Piaskowski; scenografia/kostiumy: Anna Met; muzyka: Jacek Sotomski; choreografia: Szymon Dobosik;
reżyseria świateł: Paulina Góral; obsada: Witold Wieliński, Maciej Grubich, Hanka
Brulińska, Krzysztof Olchawa, Jolanta Deszcz-Pudzianowska, Jolanta Rychłowska,
Włodzimierz Dyła, Edyta Ostojak, Magdalena Zabel, Marta Ledwoń, Michał Czyż, Daniel Salman, Justyna Janowska, Magdalena Sztejman, Paweł Kos, Wojciech Rusin, Dymitr
Harelau; czas trwania: 220 min (jedna przerwa)

 

Teatr Czytelni Dramatu – KONGRES FUTUROLOGICZNY, reż. Daniel Adamczyk
W niedalekiej przyszłości, w świecie owładniętym kryzysem demograficznym i klimatycznym,odbywa się Światowy Kongres Futurologiczny. Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i naukowiec wjednej osobie, wysłany na ten nietypowy i barwny zjazd, podejmuje próbę zrozumienia wydarzeń, które szybko przyjmują nieoczekiwany obrót. W oparach maskonów, wśród dźwięków tajemniczego koncertu, wraz z głównym bohaterem dociekamy prawdy o świecie, który coraz bardziej przypomina… futurystyczny lunapark halucynacji.
Spektakl Teatru Czytelni Dramatu jest adaptacją satyrycznej i w wielu swoich wątkach proroczej powieści Stanisława Lema. Ostrze satyry, wymierzone przede wszystkim przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom, odczytane współcześnie, staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym, a teoriami paranaukowymi i utopijnymi ideologiami. Z drugiej strony, powieść Lema, utrzymana w lekkiej konwencji, jest prawdziwym majstersztykiem słowotwórczym, feerią nieskrępowanej  twórczości i zabawy. Pozwala więc, w teatralnej adaptacji, postawić pytanie nie tylko o możliwość wyjścia cało z konfrontacji z totalitarnym systemem, ale też zadać pytanie o granice wolności i twórczości w dziedzinie języka.

reżyseria: Daniel Adamczyk; dramaturgia: Maciej Gorczyński; muzyka: Jan Jaworski, Szczepan
Pospieszalski, Joanna Szczęsnowicz, Jan Tarkowski; kostiumy: Elbruzda; światło: MiłoszWójciuk;
dźwięk: Dariusz Kociński; obsada: Michał Jóźwik, Jarosław Tomica


Wrocławski Teatr Współczesny – W tłumaczeniu, reż. Wojtek Ziemilski
Performatywny monodram Adama Stoyanova, wybitnego głuchego poety i aktora. Twórcy spektaklu, Wojtek Ziemilski i Wojtek Pustoła, postawili przed aktorem zadanie – z pozoruproste – przetłumaczenia kilku wierszy Różewicza na Polski Język Migowy. Wspólnie z tłumaczką, Katarzyną Głozak, aktor próbuje przekazać utwory Różewicza w języku, który wymaga nie tylko innej semantyki, ale całkowicie innego konstruowania znaczeń. Poezja Różewicza jest budowana na scenie od nowa, ujawniając nieoczywiste interpretacje i zaskakujące, a czasem kontrowersyjne sensy. Jednocześnie spektakl staje się opowieścią o języku migowym, języku cielesnym, trójwymiarowym, który gestem i mimiką buduje przestrzeń poezji. Tym samym odsłaniaprzed osobami słyszącymi sposób komunikowania się za pośrednictwem języka migowego.
Obserwując głuchego aktora na scenie, zaczynamy lepiej rozumieć świat Głuchych. Spoglądamy także na siebie i na nasz sposób komunikacji, dla Głuchych niejednokrotnie
dziwaczny, a nawet przerażający.

koncepcja: Wojtek Ziemilski i Wojtek Pustoła; reżyseria: Wojtek Ziemilski;
obsada: Adam
Stoyanov; tłumaczka: Katarzyna Głozak; tekst: Ziemilski / Stoyanov / Głozak / Pustoła;
kompozycja / muzyka na żywo: Aleksander Żurowski; scenografia / wideo: Wojtek Pustoła;
współpraca wideo: Tymon Nogalski; realizacja świateł: Janusz Kaźmierski; inspicjentka: Elżbieta Kozak; czas trwania: 45 min; spektakl tłumaczony na PJM

MUZYKA:
Natalia Przybysz: Zaczynam się od miłości – koncert
Natalia Przybysz to jeden z najciekawszych kobiecych głosów na rodzimej scenie muzycznej, ale także kompozytorka i autorka tekstów. Pomysł na album „Zaczynam się od miłości” zrodził się podczas spotkania Natalii Przybysz i Kamila Sipowicza. Spadkobierca dorobku Kory powierzył Natalii zebrane i niewydane dotąd w formie piosenek zapiski legendy polskiej sceny muzycznej. Tytuł stanowi parafrazę tytułu zbioru tekstów Kory wydanych w formie książki.
Płyta zawiera niezaśpiewane dotąd teksty Kory z muzyką skomponowaną przez Natalię oraz jej zespół – Jurka Zagórskiego, Mateusza Waśkiewicza, Pata Stawińskiego i Kubę
Staruszkiewicza. Obok siedmiu tekstów Kory na płycie znajdują się dwie autorskie piosenki Natalii – „Zew” o terapeutycznych działaniach przyrody podczas pandemii oraz „Jest Miłość” o obcowaniu z twórczą energią drugiej kobiety. Premiera miała miejsce 11 marca 2022.
Pierwszym singlem promującym wydawnictwo był utwór „W oku cyklonu”. Natalia Przybysz dała się poznać w roku 2001, kiedy to wraz z siostrą Pauliną zadebiutowały współtworząc Sistars. Po zakończeniu działalności zespołu, Natalia skupiła się na solowej karierze i poszukiwaniach własnej artystycznej drogi. Artystka jest laureatką Fryderyków, m.in. za album roku pop („Światło nocne”, 2018 oraz „Jak malować ogień”, 2020), album roku rock oraz utwór roku.

 

Tadeusz Słobodzianek

SPOTKANIA:
Spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem
Tadeusz Słobodzianek jest zaliczany do najwybitniejszych polskich dramatopisarzy współczesnych.
Jego „Nasza klasa” nawiązująca do „Umarłej klasy” Kantora to jedyny tekst dramatyczny nagrodzony Nagrodą Literacką „Nike” (2010). Po raz pierwszy w czytaniu zaprezentowany został w Lublinie, na „Konfrontacjach Teatralnych” w 2008 roku. Tegoroczną edycję Festiwalu rozpoczniemy od prezentacji spektaklu opartego na dwóch
dramatach Tadeusza Słobodzianka: „Sztuka intonacji” i „Powrót Orfeusza”. Oba teksty wchodzą w skład pentalogii o teatrze, których głównym bohaterem jest twórca Teatru

 

Laboratorium – Jerzy Grotowski. W „Kwartetach otwockich”, na które składa się pięć dramatów: „Geniusz”, „Sztuka intonacji”, „Powrót Orfeusza”, „Krzew gorejący” i „Helsinki”, odnajdziemy tak wybitne postaci polskiego teatru, jak Tadeusz Kantor, Ludwik Flaszen, Kazimierz Dejmek czy Konrad Swinarski.
Zręcznie napisane, inteligentne, chwilami zabawne sztuki na czworo wykonawców, grając z biografią Grotowskiego, legendą i plotką o nim (i nie tylko), wciągają stopniowo w coraz głębszą i wcale niekoniecznie zabawną refleksję o sztuce we współczesnym świecie, sensie jej uprawiania i relacji między artystami a władzą. Skomponowane w czasie pandemii, przynoszą niejednoznaczną i gorzką prawdę o teatrze, nawet może mniej z czasów Grotowskiego, a bardziej współczesnym. Pytają o skuteczność teatru, o jego wpływ na życie, o relację między teatrem – sztuką gry dążącej do mistrzostwa – a prawdą, w świecie, który sam staje się coraz bardziej teatralny, choć (to tylko pozorny paradoks) sztuką teatru niespecjalnie się interesuje. Na temat powyższych kwestii oraz czy naprawdę „tylko w teatrze możemy być wolni” porozmawiają Tadeusz Słobodzianek i Janusz Opryński.


Spotkanie ze Szczepanem Twardochem i Robertem Talarczykiem [PJM]
Szczepan Twardoch to zdecydowanie jeden z najbardziej cenionych, współczesnych, polskichautorów.
Za swoje bestsellerowe powieści: Morfinę (2012), Dracha (2014), Króla (2016), Królestwo (2018) i Pokorę (2020) został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, między innymi Paszportem „Polityki”, Nagrodą im. Kościelskich, Brücke Berlin-Preis, ŚląskimWawrzynem Literackim, Nagrodą Kulturalną Onetu O!Lśnienie, Nagrodą Czytelników Nike i rekordową liczbą nominacji (między innymi do nagród Nike, Gdynia i Angelus). Prawa do jego powieści zostały sprzedane do kilkunastu krajów.
Mieszka w Pilchowicach na Górnym Śląsku. Jako kronikarz tożsamości tego regionu Szczepan Twardoch stworzył portret zmagań ze śląskością i męskością w swojej książce „Byk”. To pierwszy utwór napisany przez tego autora z myślą o scenie teatralnej. Jego bohater, Robert Mamok, to zmagający się z własną tożsamością pięćdziesięcioletni rozwodnik. Mężczyzna uwikłany jest w wizerunkowy skandal, z którego, jak się zdaje, nie ma dobrego wyjścia.
Całości dopełnia rodzinna tajemnica i skomplikowane relacje z bliskimi wynikające z surowego śląskiego wychowania. O tym zderzeniu emocji: wściekłości, agresji i pretensji
z czułością i szacunkiem Jacek Wakar porozmawia podczas Konfrontacji Teatralnych z Robertem Talarczykiem – odtwórcą głównej roli i współreżyserem oraz samym Szczepanem Twardochem.

BILETY:
 na spektakle w Centrum Kultury:
25/35 zł / 30/40 zł / 40/50 zł – ulgowy/normalny
bilety dostępne: w kasie Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12; online:
bilety ulgowe przysługują: uczniom/studentom; posiadaczom Karty Dużej Rodziny,
Rodziny Trzy Plus, Karty Absolwenta UMCS;

 na koncert Natalii Przybysz w Centrum Kultury:
60/70 zł (stojące) / 70/80 zł (siedzące) – ulgowy/normalny
bilety dostępne: w kasie Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12; online

na spektakl w Studio TVP Lublin:
50 zł – ulgowy / 60 zł – normalny
bilety dostępne: w kasie Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12; online

na spektakl Nad Niemnem” w Teatrze im. J. Osterwy:
20/40 zł / 40/60 zł / 60/80 zł / 75/95 zł – ulgowy/normalny
bilety dostępne w kasie Teatru im. J. Osterwy