Informacje różne z Lublina i regionu

 

Zdrowe tłuszcze w jesiennej diecie

 


Początek jesieni i związana z nimnagła zmiana temperatury sprawiają, że chętniej jemy tłuste posiłki. Jaką rolę odgrywają tłuszcze w naszej diecie i po które ich źródła warto sięgać, tłumaczy Anna Radowicka, specjalistka ds. żywienia współpracująca z E.Leclerc.

Przekonanie o tym, że tłuszczu powinniśmy unikać jako niezdrowego składnika żywności nie ma potwierdzenia w faktach. Jego pozytywny wpływ na zdrowie oraz kondycję naszego organizmu zależy jednak m.in. od rodzaju oraz ilości, którą na co dzień jemy.
 

Zgodnie z zaleceniami m.in. Światowej Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa i Światowej Organizacji Zdrowia tłuszcz powinien dostarczać namod 15 domaksymalnie 35 proc. dziennejporcji energii pochodzącej z diety. To normalne, że w okresie jesienno-zimowym chcemy jeść więcej i bardziej tłusto. Organizmpotrzebujewtedy więcej energii ze względu na różnice temperatur. Powinniśmy jednak ostrożnie podchodzić do spożywania tłuszczów ze względu na ich wysoką kaloryczność nawet wtedy, gdy jest zimno–mówi Anna Radowicka, specjalistka ds. żywienia współpracująca z E.Leclerc.

Nienasycone, wielonienasycone, nasycone– to część rodzajów tłuszczów, które znajdziemy w produktach spożywczych. Każdy z nich ma swoje miejsce w dobrze zbilansowanej diecie, ale niektóre powinny odgrywać w niej bardziej istotną rolę. Tłuszcze nienasycone pochodzą m.in ze źródeł roślinnych, takich jak: rzepak, słonecznik, sezam, oliwki i len. Oliwa z oliwek, oleje rzepakowy i słonecznikowy są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe korzystne dla zdrowia i obniżające poziom stężenia cholesterolu LDL (tzw. zły cholesterol) we krwi. Pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu mają także tłuszcze wielonienasycone. Należący do nich kwas tłuszczowy DHA z grupy omega 3 zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia czy układu nerwowego. Jest on także zalecany w diecie kobiet w ciąży. Głównym źródłem DHA są tłuste ryby morskie, których powinniśmy jeść średnio 30 g dziennie. Tłuszcz ten znajdziemy także w owocach morza oraz algach.

Wybierając produkty bogate w tłuszcz, na pierwszym miejscu powinniśmy stawiać oliwę z oliwek, olej rzepakowy,orzechy, pestki dyni czy słonecznika. Wskazana jest przewaga roślinnych tłuszczów w codziennej diecie,ale nie zapominajmy też o rybach, których w Polsce jemy zdecydowanie za mało – dodaje Anna Radowicka.

Produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak czerwone mięso, smalec, masło czy nabiał, są źródłem tłuszczów nasyconych. Należy pamiętać by jeść je z umiarem, ponieważich zwiększone spożycie (powyżej 10 proc. dziennej dawki energii) może skutkować podwyższonym stężeniem cholesterolu LDL we krwi, co wiąże się z ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy.